Wednesday, April 8, 2015

Rasa Dewasa

Bismillahirrahmanirrahim....



Rasa bahagia =)



23/02/2015
- Masuk rumah sewa di Taman Universiti, Batu Pahat..
- Malam pertama di rumah sewa baru...alone..dan aku rasa sangat takut..tapi aku suka berlagak kuat, sebab dengan berlagak kuat aku harap aku jadi kuat..Aku isya' di surau taman itu, tiada makmum muslimat kecuali aku. Hingga hari ini (8/4/2015) aku tak pernah pergi lagi ke surau tu sebab malu..Lepas solat, aku bawak motor tanpa hala tuju..Dada rasa sebak..Mahu sahaja aku tidur di tepi jalan raya..Aku tak nak balik rumah..Aku takut sorang-sorang...Aku call Shiuman niat mahu tumpang rumah dia tapi sebenarnya dia batalkan niat mahu masuk UTHM...Aku takut yang amat kau tahu?..Tiada kenalan, rasa keseorangan...Tapi aku balik juga...
- Aku buka semua suis lampu yang ada..dari depan sampai ke dapur...aku tidur dalam keadaan terang benderang..Dapat kau bayangkan betapa takutnya aku?..

24/02/2015
- Pendaftaran master UTHM..
- Aku bergelar pelajar Sarjana Pendidikan Teknikal (rekabentuk instruksional & teknologi)...Alhamdulillah..
- Besar pengorbanan mama & abah..
- Kita mula menanggung rasa itu..

01/04/2015
- Hari pertama GST
- Hari pertama aku bekerja di Lunatots. Kedai di Taman U...sekangkang kera dari rumah sewa..
- Bermula episod aku duduk secara konsisten di rumah sewa..

08/04/2015
- Aku sudah berani tutup 3 lampu...sebelum ni 5 lampu kalimantang terbuka sampai ke subuh...good job hanis!
- Abah whatsapp tanye "tengahari masak ape?"...aku reply, "x masak pun..x sempat..keje..beli nasi n lauk kat gerai je"....dan tak semena-mena air mata bergenang lalu luruh...dan luruh..dikesat tetap jua luruh...haha...untung sahaja bos tiada...kenapa menitis??...aku kira rasa dalam hati yang tak terluah diterjemahkan dengan luruhnya air mata itu...


Hidup ini menarik bukan?..Banyak likunya...Aku yakin rasa yang pelbagai ini akan buat aku tersenyum suatu hari nanti..Indah tuk dikenang..Begini rupanya menjadi dewasa...Sakit, pening, sakit-perut-guling2-tertonggeng, lapar, bosan, gembira, assignment, kenderaan, semua kena tanggung sendiri...Bayar bil sendiri...Aku akan nikmati rasa bersendirian ini..Dengan bersendiri banyak mengajar aku tuk letakkan pergantungan pada Allah...Juga mengajar aku tuk mengisi masa dengan lebih berfaedah...Sebab, kalau aku tak disibukkan dengan perkara kebenaran, aku akan disibukkan dengan perkara kebatilan...Rasa susah-yang-tak-seberapa ini membuatkan aku lebih 'bersih' mungkin...Bukankah air yang tidak bergerak akan rosak?...

Apa erti bahagia pada anda? Adakah anda bahagia?


Alhamdulillah, aku bahagia sekarang...Dan insyaAllah, aku akan lebih bahagia pada masa akan datang... =)

Doakan insan yang bernama Nur Hanis binti Samsudin..Dia seorang wanita solehah yang kuat... =) (rasa macam tak layak je nak taip macam tu)...

Do pray for me... =)


Madusemalu
10.11 pm
08042015
Bilik 24jam
Perpustakaan Tunku Tun Aminah
UTHM



2 comments:

  1. Assalamualaikum Hanis..^_^.. Thumbs up for you.. Alhamdulillah.. Selamat meneruskan musafir ilmu.. Respect and proud of you. Semoga lebih kuat dan bermanfaat untuk ummah.

    "Happiness is when you thank Allah for everything that you have and not worry for something that is beyond your control.." This is the way, i define my happiness..^_^

    ReplyDelete
  2. Salam..blh pm sy..sy bakal sambung master kos yg sama sept ni..saleha ..0196696925

    ReplyDelete