Saturday, March 29, 2014

Sunday, March 23, 2014

600km++ Jaulah...walimah ooo walimah~~

Bismillah...

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah...

malam 21/3/2014, hati berasa sedih..
1) Sedih dengan akhlak diri sendiri
2) Sedih sebab kena tinggal ngan family,,dorg semua g rumah abang kat JB (abg baru kawen,,rumah baru)...

Sorok muka bawah bantal lalu mengalirkan butir-butir jernih...muahaha~

Pagi 22/3/2014, sedang bermalas-malasan di atas katil milik KHAR, seorang sahabat merangkap ummi, Hafsah call...gitu gini begitu begini cenggitu cenggini,,terSETUJU la plak nak mengikut mereka ke Johor tuk hadir walimah sahabat, kak Faseha & ust nawwar..Off call,,pejamkan mata,,golek2 atas katil,"Kenape aku setuju ek nak ikutt?? alaaa malasnyee, dah plan nk buat bende lain hujung minggu ni"....

Golek-golek lagi....pejam celik pejam celik..."Mungkin ni cara Allah nak pujuk aku..mungkin Allah nak bagi sesuatu..inilah masanya nak rapatkan hubungan ngan kgkwan..dan inilah masanya tuk aku g walimah ahli dan perhatikan bagaimana proses walimah tu berlangsung"..lompat dari katil! YOSH!

Kak Midah, diba, mimi, hafsah, dan aku bertolak kira-kira jam 8.30 pagi ke johor..menaiki sang kancil,berhimpit-himpit...errr,,sejak bila kami berkira-kira tuk berhimpit?? seronok tahu berhimpit-himpit? sakit pinggang sikit2 tu biase la..x payah nak berkira sangat.. sang kancil lari 100km/h ke atas,,hingga menggigil2 sang kancil...kereta pun perlu ditarbiyyah tahu?...huuu~

Seperti biase secara normalnya aku akan mensyahidahkan diri..Alhamdulillah,,sepanjang perjalanan melebihi 600KM, alunan zikir dan ayat2 suci senantiasa berkumandangan,,membelai2 hati,,dan juga membelai2 telinga...sesekali menjeling sahabat2 yang khusyuk membaca buku,, cemburu menguasai...membaca pesanan ringkas shja sudah membuatkan tekak loya,,inikan pula membaca buku...membujuk hati,aku mengikuti alunan zikir,dan YES! seperti yg dijangka aku syahid lagi... -__-"


Kak Faseha & Ustaz Nawwar...Barakallah~


2.30petang..Alhamdulillah, dengan berpandukan peta dalam kad kahwin, kami mudah mencari rumah kak faseha di Kluang..kelopak jantung kelopak jantung kelopak jantung!! kami disambut dengan kompang! =D ok tipu, kebetulan, sesampainya kami, rombongan dari ust nawwar sedang berarak...kami turut berarak ke rumah pengantin..pasangan pengantin duduk di kerusi sambil menyaksikan persembahan silat (adat johor)..kemudian, pasangan di bawa tuk bersantap atau kita sebut 'makan berdamai' dan 'makan beradab'...sambil bersantap sambil diperdengarkan alunan zikir dari artis jemputan..eh bukan,,tetamu-jemputan-yg-dibayar-tuk-membuat-persembahan...

Sedang kami berhadapan dengan makanan ibarat berhadapan dengan musuh,mengoyak-ngoyakkan daging,mengunyah-ngunyah penuh semangat dan menelan tanpa segan silu...tadaaa!! PU fakhrul datang dengan PA nya...*terus kunyah,,buat2 x nampak,tunduk* *dalam hati dah jerit2*

Allah Allah,,1st time in my life,,g walimah ade ceramah!! Nah kau, PU Fakhrul memberi ceramah sambil tetamu menjamu selera...Allah~~malaikat memayungi majlis ilmu sambil  mendoakan mereka yang hadir...beruntungnya! selesai makan dan snap gambar...lebih tepat lagi,,snap gambar-gambar...then,,.kami pun pulang...

terjumpa kak Zurin...due date bersalin esok..rini sempat jenjalan..

Dalam 1km sebelum masuk highway tuk pulang ke UPSI, teringat akan walimah sahabat di Masai..
"Lambat dah ni, dah pukul 4"
"2jam nk sampai masai, nak g ke tak?"
"Rombongan yang sebelum kita datang tak rumah solehah?"
"tak datang..Jadinya,takde ahli yg datang rumah dia"
"Ya Allah,kesian la takde wakil yg datang rumah dia"

Fuuuh...jemaah kereta bersyura di bahu jalan...buntu seketika...call sahabat lain minta pendapat...Alhamdulillah,akhirnya jemaah kereta bersetuju meneruskan konvoi ke Masai..pada asalnya,,ke Masai tiada dalam tentatif,,perancangan Allah,,kami ke Masai jua..
"Moga kedatangan kita ke rumahya menguatkan lagi ukhuwwah kita"
Vroooommm~~ 120km/h~~ sang kancil memecut....

lebih kurang 2 jam kemudian, kami keluar dari tol Pasir Gudang menuju ke Masai..errr,,,peta kali ni kurang membantu..PENDEKkan cerita,,Allah mudahkan perjalanan kami,diutusnya seorg lelaki bermotosikal memandu perjalanan kami lebih kurang 3km jauhnya...Baiknya Allah,, menghantar bantuan dengan cara yang tak terduga.. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah... Terkocoh-kocoh mencari dan membalut hadiah dan terus pecut ke rumah Solehah di Kampung Cahaya Baru...

Solehah & Muhammad Hurairah...Barakallah~

Sesampainya kami di sana, orang sedang sibuk menurunkan khemah...malu pulak rasanya...Solehah dan suaminya sedang sibuk membasuh periuk belanga di belakang rumah..kedatangan kami disambut mesra oleh solehah dan keluarganya..duduk-duduk dan minum, belum lagi panas punggung, azan maghrib berkumandang...berpamitan meminta izin tuk pulang,,kami diberi bungkusan makanan yang banyak..makanan bungkusan tu dipanggil 'BERKAT' dlm bahasa johornya...Allah,,kami dimaklumkan hari jumaat bernikah,hari sabtu walimahnya..tiada bersanding,,tiada makan berdamai...simple! terkedu aku seketika...Almaklumlah,,aku didoktrinkan di johor walimahnya meriah,perlu ade silat,perlu ade baling gula2,perlu ada tol,perlu ada persembahan,perlu ada DJ,perlu ada lagu-lagu,macam2 la lg...tup tup,,aku jumpa walimah yang simple begini...fikiran terus melayang,,berfikir-fikir seharusnya bagaimanakah walimah aku berlangsung??...ermmm~

Usai bersalam-salaman dengan pengantin dan keluarga pengantin, kami meneruskan perjalanan pulang...oh ye! 1 lagi destinasi kami,,Seremban! ke rumah seorang lagi sahabat, Ayuni....Setelah aku syahid dan bangkit, syahid lagi..kami pun sampai di seremban,,jam menunjukkan detik 11.30malam..Disambut penuh hangat oleh ayuni sekeluarga,dijamu spagetti,bersihkan diri..dan booom! hanyut dalam alunan al-mulk...meluruskan kembali tulang-tulang belakang...

23/3/2014...
Layanan VIP, setaraf layanan hotel gamaknya family ayuni kepada kami..Allah,malu...usai bersarapan dan tanpa membasuh pinggan kerana dilarang sungguh sungguh oleh ummi ayuni, sempat kami menerjah ke Tasik...tasik ape entah namanya...snap gambar-gambar dan terus bertolak pulang...
"Jemput datang lagi rumah kami..jangan serik nak datang"...Allah,,hangatnya pelukan mereka...

2 jam kemudian Alhamdulillah kami selamat sampai ke Tanjung Malim,UPSI...dengan kenangan yang tersemat rapi di lipatan ingatan...moga jaulah ini Allah redha..moga jaulah ini merapatkan hubungan kami..moga jaulah ini menunaikan hak seorang sahabat...Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah...

try test pelamin kak Fasehah...


YangPenatMenaip;
madusemalu







Tuesday, March 4, 2014

Nikmat Hidup Bujang


Bismillahirrahmanirahim...

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah...

Bersyukur dapat menghadiri 1 majlis ilmu, isi kandungan berkaitan akademik..Walau pada asalnya TERLUPA ada perjumpaan, Alhamdulillah ada sahabat yang mengingatkan..Penceramah, cikgu Nizam, memberikan perkongsian dan peringatan yang berguna...

"AKADEMIK NOMBOR 1, JEMAAH BUKAN NO 2"


Letakkan akademik sebagai agenda Jemaah


1. Jika dalam jemaah ada kesusahan, maka PASTI ada keseronokannya juga....maka, cari!! jangan tunggu...

2. apa prinsip kamu???? tergaru-garu kepala...ermmmm ape ek?? macam banyak...tapi nak pilih yang mana??..rase2nye dulu dalam kem suka tanya soalan prinsip hidup ni,,alaaa ape ek??

PRINSIP : WAKAF DIRI UNTUK ISLAM!

Allah..beratnya rasa menanggung prinsip hidup ini..inilah prinsip hidup Murobbi cikgu nizam yang kini merupakan prinsip hidupnya juga...W.A.K.A.F....Maksudnya, segala yang kita ada kita sumbang untuk islam..badan, darah, rumah, kereta, anak, isteri, suami, keluarga, hatta nyawa sekalipun...betapa kita ini hanya pinjaman,kita tak punya kita..aku tak punya aku...kita kepunyaan Islam...

Baru diminta membayar yuran sudah berkira-kira, baru diminta buat kerja last minute sudah mengeluh, baru terasa hati dengan sahabat sudah menjauh, baru terasa penat sedikit sudah berkerut..J.A.U.H...jauh sungguh dari W.A.K.A.F...sentap~!

3. Bila berat hati nak hadir program-program, cek balik hati! sebab apa? Sebab Allah yang gerakkan hati hamba-hambanya untuk hadir dalam majlis ilmu..Jadi, bila kita tak hadir majlis ilmu, maknanya Allah tak pilih kita untuk termasuk dalam golongan yang hadir dalam taman syurga tu...apa masalah kita sebenarnya?? cek balik hati...cuba paksa diri lakukan kebaikan..

"Bilamana hati berat untuk hadir ke program jemaah, di saat itulah waktu yang tepat untuk kamu pergi ke program jemaah"

4. Cari perkara yang dapat MENAMBAH NILAI dalam diri kita...contohnya, kita memang pandai memancing.. kita SELALU memancing, berjam-jam, berhari-hari memancing..bukankah ini sudah membazir masa dan kita tidak dapat sesuatu yang baru..Jadinya, cikgu Nizam berpesan agar setiap masa kita cuba cari ilmu baru yang boleh menambah nilai dalam diri kita...

5. Sedang cikgu Nizam berkata-kata....dia terdiam...sejenak...

"Jujur saya katakan, selepas saya bernikah, ujian buat saya , dah x macam dulu ibadah sunat yang dilakukan"

Diam...memang bernikah itu banyak manisnya, namun yang KURANG MANIS juga tidak kurang hebatnya..ujian kekangan masa,ujian nikmat bahagia, ujian kesusahan...semuanya ujian..jadinya, nikmatilah saat-saat bujang... =) terbace entri Insyirah Soleha mengenai "Saat Engkau Bujang" membuat aku berfikir-fikir...ayuh contengkan timeline kehidupan bujang dengan perkara2 yang bilamana kita sudah bernikah, kita tak malu untuk mengimbaunya dan menjadi pembakar semangat untuk mengulanginya kembali... ^_^


6. Sepanjang pengisian oleh cikgu Nizam, anaknya Redha yang berumur setahun lebih berjalan-jalan di sekeliling kami,,bermain-main seorang diri,,redha dengan dunianya sendiri..Sesekali redha terkedek-kedek ke arah cikgu Nizam, memaut kaki abinya...Cikgu Nizam dengan mulut yang masih memberi pengisian, mengangkat redha ke pelukannya sambil meneruskan bicara....Puas! Bila merasakan puas, Redha minta diturunkan dan dia kembali ke dunianya semula,,bermain-main,,berlari-lari kegirangan,,entah ape agaknya yang difikirkan Redha =)...

Beberapa ketika, Redha datang semula ke cikgu Nizam, meminta diangkat..sesudah didukung, dia menarik kopiah abinya..Abinya memakaikan kopiah ke kepalanya..Redha tarik kopiah dan memakaikannya ke kepala abinya kembali..sesudah itu, Redha tanggalkan pula cermin mata abinya...Cikgu Nizam dalam meladeni Redha, bicaranya tetap diteruskan...Allahurobbi~~



Sengetkan kepala~~ =)


Alhamdulillah..selesai menghadiri KURSUS PRA PERKAHWINAN...ada ketikanya merasakan seakan tersilap hari menghadiri kursus ini...namun, ada ketikanya terasa memang sudah tiba masanya...Apa yang pasti, baru ku sedar besarnya tanggungjawab dan peranan seorang isteri...Belum lagi memikirkan yang jauh-jauh, memikirkan bahawa setiap masa perlu melayan suami dengan sebaik-baiknya dan patuh segala arahan dan kehendaknya membuatkan aku rasa yang aku belum bersedia...oh kejap!! silap ayat...membuatkan aku rasa yang aku PERLU BERSEDIA...lebih positif bukan bunyinya?? =D

BERSEDIA...aku kira persediaan perlu dari sekarang,,walau calonnya masih misteri nusantara.... ^_^

Walau apapun, semua perkara yang dilakukan adalah kerana Allah...


CalonMenantuBakalJenazah;
madusemalu