Friday, August 23, 2013

Raya 1434 H

Bismillahirrahmirrahim....

Raya kali ke-2 di rumah sendiri...sebelum-sebelum ni raya kat kampung (30 minit je)...tapi mama kata sebab anak-anak dah beso, mama nak raya kat rumah...daaaan,,tahun ni insyaAllah tahun terakhir dengan family sendiri,,errrr maksudnya,,tahun depan kami dapat ahli baru..kakak ipar! yeay!...



gwiyomi versi lelaki tough...tu diaa~

sedang mintak mahap ngan abang..."xtau la bang,,macam xde dosa ngan abang"...haha
sedang mintak mahap ngan mama n abah...taon ni x nanges...*hati keras* 
Zahin menangis-nangis mintak mahap...haha...meleleh-leleh air mata...
Nabil..anak ke 6 daripada 8...moga menjadi insan yang berguna buat agama...
Abanglah teman bermain masa kecik....ke mana abg pergi,,aku mesti ikut...kumpul duit tabung sama2....=)
Hero-hero malaya...
Raksasa berdua ni je yang tinggal kat rumah sekarang...lagi 6 org sdg merantau...
Izzat yang malu gila n x nak kakaknya kiss dia....huh!!
Suasana bermaaf-maafan di pagi raya...

Mama dan abah..kesayangan kami...=)


Inilah dia sedikit sebanyak kenangan raya kami bersama-sama...semoga Allah pelihara rasa sayang ini hingga hujung nyawa...Sayang semua kerana Allah...sarangahe lillah...

Orang,
madusemalu

Tuesday, August 6, 2013

Disconnect to Reconnect

Bismillah

29 Ramadhan 1434H...Alhamdulillah,,ramadhan kali ini berbeza..jika tahun lepas ramadhan disambut dengan pelbagai program selaku pemegang amanah sebagai Jawatankuasa Mahasiswa Kolej KHAR 12/13 (JMK), tahun ini ramadhan disambut sebagai seorang guru praktikum..Perbezaan yang aku sendiri dapat rasai..Perbezaan yang sebenarnya kita yang cipta,,dengan izin dariNya...Alhamdulillah..

Ramadhan melambai-lambai pergi meninggalkan kita untuk 11 bulan akan datang..Lalu apa kenangan cinta antara kita dan ramadhan??..Biar sedikit asalkan istiqamah....contohnya, jika di awal ramadhan,,matlamatnya adalah mahu mendidik diri dan jika 'graduate' nanti nak istiqamah solat sunat sebelum subuh dan tahajjud,,maka teruskan amalan dalam bulan ramadhan ini dibawa sehingga berjumpa ramadhan yang seterusnya...ingat,,biar sedikit asalkan istiqamah (bagi yang lemah iman)..bagi yang dah mantop,,teruskan dengan amalan sunat yang banyak dan istiqamah...huh, bajet cam bagus je kan aku?? haha,,dah memang semua orang nak jadi bagus kan... =p

Rasulullah SAW bersabda; "Sesungguhnya Jibril Alaihissalam telah membisikkan (doa) kepadaku. Katanya, "Celakalah bagi orang yang mendapati bulan Ramadhan tetapi dosanya tidak juga diampunkan"...Lalu aku pun mengaminkan doa tersebut"  (Hadis riwayat Al-Hakim)

 Rugi...Bagi sesiapa yang keluar dari madrasah Ramadhan ini tanpa ada sedikit perubahan kebaikan dalam dirinya..Lalu aku menyemak amalan diriku..aku renung hatiku...bagaimana amalan sunatku..bagaimana imanku saat diuji...bagaimana aku melayan sahabat-sahabat dan ahli keluargaku...aaarhh,,terlalu banyak dosa2ku..dosa yang disedari sahaja sudah menimbun banyaknya, ditambah lagi dengan dosa yang tidak aku sedari...terkadang berasa malu dengan Allah,,solat sunat taubat itu berulang2 kerana dosa yang sama...sedang orang mukmin itu tidak akan jatuh pada lubang yang sama untuk yang kedua kalinya...Allah Allah...


Sometimes, we have to disconnect to reconnect =)... Allah juga punya sifat cemburu..Lebih cemburu dari aku kah? Wallahua'lam...Allah cemburu saat melihat hambanya lebih mencintai duniawi melebihi dari diriNya..Saat kamu berdating dengan Allah,,siapakah di hati kamu?? Dia atau si dia?? atau ada dia juga dia dan dia dia yang lain??...Allah,,sukarnya meraih khusyuk...

Awak...awak nak dengar cerita tak?..Dengarkan ye awak...

Abdullah merupakan anak kepada Saidina Abu Bakar. Suatu hari, Abu Bakar terdengar Abdullah sedang bercanda dengan isterinya Atikah. Abu Bakar langsung ke masjid tetapi didapati Abdullah langsung tidak ke masjid. Lalu Saidina Abu Bakar menyuruh Abdullah menceraikan Atikah diatas sebab kelalaian mereka. Abdullah akur. Namun, selepas mereka bercerai, Abdullah sentiasa bersedih. Saidina Abu Bakar yang melihatnya berasa simpati dan membenarkan mereka berkahwin semula. Mereka telah berkahwin semula tetapi kali ini mereka lebih berhati-hati. Mereka meletakkan Allah melebihi segala-galanya.

See...Lihatlah, bagaimana sahabat mendisiplinkan diri mereka dalam mencintai Allah. Mereka tidak membenarkan cinta kepada makhluk lain menguasai diri dan mengatasi cinta mereka terhadap Allah dan Rasul...errr,,kita??...*tunduk*

STATUS FB


Agenda seumur hidup : Memburu kemanisan iman...halawatul iman...

"Orang yang telah merasai kemanisan iman akan merasai keindahan dalam melakukan ketaatan dan bahagia ketika meninggalkan kejahatan. Apabila musibah melanda, mampu sabar dan redha. Bahkan dia sanggup mati demi menemui kecintaan-Nya (Allah)."

*ianya bukan destinasi,tetapi sebuah journey*



p/s : Sila bertahan...aku kuat..kamu kuat!!! jom sama-sama jadi baik...^__^Y

Muslimah Kuat;
madusemalu

Thursday, August 1, 2013

Dating 3 Jam

Bismillahirrahmanirrahim....


Alhamdulillah sudah 2 minggu bergelar guru praktikum..minggu kedua minda dan hati diuji..syaitan menyucuk-nyucuk jarum supaya hati lemah...berbekalkan kefahaman dan niat kerana Allah, aku kutip kembali semangat dan bercadang tuk melawat sahabat di Tanjung Malim dan juga mencari semangat baru...dan juga mungkin untuk meredakan ketegangan...walau hati berbelah bahagi sama ada mahu ke kedah atau ke tanjung malim,,aku memilih untuk ke tanjung malim...


Alhamdulillah...hati sungguh girang..bumi tarbiyyah,,bumi murobbi ini yang banyak mendidik aku hingga melahirkan aku yg sekarang..tempat jatuh lagikan dikenang,inikan pula tempat aku mengutip pengalaman dan ilmu...rindu....rindu di hati terlepas..rindu pada khar,,rindu pd gunung2,,rindu pada sahabat2..rindu pada kedamaian suasananya..rindu dengan segala macam kejadian di setiap inci lokasi di khar...Allah...aku rindu...

Tidurku lena sepanjang di sana...Melihat sahabat2 dgn mata kepala sendiri,,sangat2 lega rasanya..rindu terungkai jua...walau sementara namun ianya bererti bagi insan yang merindu...Alhamdulillah,,sempat berdating dengan sahabat di tasik proton city...

3 jam yang berlalu tidak terasa...tasik itu banyak merakam memori...baiklah,,aku rangkumkan kejadian 3 jam berdua-duaan...

1. Aku peluk kau. Aku mahu peluk kau selalu..erat...tapi aku tak mampu..hakikatnya,,Allah sejak azali sudah memeluk erat kau dengan ar-rahman dan ar-rahimnya...

2. Anak burung itu baru belajar terbang..badannya kerap mencecah permukaan tasik...luncurannya di udara tidak begitu cantik..kejap terlalu rendah,,kejap terlalu tinggi...aku lihat anak burung itu penat...tapi dia tidak berputus asa...aku rasa,,Allah mahu tunjuk kita sesuatu melalui perantara anak burung itu..Awak tak rasa begitu ke sayang??

3. Ya, hidup ini memang meletihkan...lelah...aku juga merasa lelah...sudah begitu aturannya,,memang dunia ini lelah..tapi inilah tunggangan kita tuk ke sana...nak rehat?? tunggu di sana nanti..=)

4. Banyak ulama kat dunia ni menerima ujian yg sangat hebat! mereka OKU, tiada kaki, cacat, berkerusi roda,dipenjara lagi! hebat sungguh ujian mereka..dengan ujian inilah yang menjadikan mereka kuat dan menjadi seperti diri mereka hari ini...tanpa ujian,,mereka bukan sesiapa..Allah mengangkat darjat manusia dengan ujian yang diberiNya...beruntungnya kamu diuji dengan ujian yang hebat!..orang lain x merasa pun ujian ni...kamu tak rasa kamu beruntung ke??...=)

5. Pernah dengar cerita seorang perempuan yg diuji dengan penyakit yg misteri?? Walau diuji dengan penyakit yg kronik hingga tak larat nak bangun,,namun dia tetap sabar..dia tak tinggal amalan2 sunat,,tahajjud,,dan dia sangat sabar dengan penyakitnya...hingga 1 malam,,ketika dia hendak bnertahajjud,,dia tersungkur,,tidak mampu untuk bangkit...lalu Allah memberi hadiah padanya dengan mendatangkan Nabi s.a.w dalam mimpinya...Subhanallah!! dengan berkat kesabarannya,,dia diberi kelebihan berjumpa Rasulullah s.a.w....kata kuncinya sayang : Sabar...sabar...sabar...=)

6. Memang aku rasa kau terlalu banyak berfikir..bukan aku suruh supaya kau tidak berfikir..tapi jangan terlalu fikirkan..aku tahu bebanmu..tapi,aku tak mahu kau risau bukan pada tempatnya...beban itu kau pegang umpama segelas air yang penuh..kau bawa kemana-mana sepanjang hari..ke pejabat,,ke rumah,,ke kafe,,ke tandas,,kau sentiasa bawa segelas air itu...tapi sayang,,ada kalanya,,boleh sahaja kau letakkan sebentar gelas itu...dan lupakan seketika...Allah tak lihat hasil,,Allah lihat usahamu...=)

7. dengan tetibe sekumpulan lelaki bermotor mengelilingi kita...aku kira itu sungguh biadap! tak menghormati wanita...biadap sungguh!

8. kita juga sentuh soal hati...hehe..kata kau,,KUASA CINTA...mampu membuatkan orang melakukan apa sahaja..x tidur semalaman tapi masih mampu berjaga seharian semata2 tuk berjumpa...hebatnya kuasa cinta...ha'ah kan awak,,sepatutnya kita menjadikan jalan dakwah ini CINTA kita..barulah kita mampu menggadaikan apa sahaja demi cinta ini....=)

9. Errr.....kebanyakan ayat-ayat yg terpacul dari mulut sendiri ditujukan tuk diri sendiri...=) Thanks dear mengisi kelaparan hati ini...


Sayang Kamu,
Madusemalu