Tuesday, July 9, 2013

Menundukkan Pandangan

Bismillahirrohnirrahim....


Dalam kereta..zarif tanya : kalau ada orang lelaki pandang aje ko, ko marah tak?...

lalu aku pun menjawab : marahlah..akak tumbuk je orang tu...(maaf,,ayat ganas)

zarif tanya lagi : mane boleh tumbok,,kan haram sentuh..

aku jawab : ermm...ok,,akak tendang...

*zarif diam*

pastu dia tanya lagi : kenapa nak marah kalau orang laki tengok?

aku : sebab tak selesalah....

zarif : dalam al-Quran ade tulis, ""Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menundukkan pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka."...tapi,,kenapa perlu tundukkan pandangan?

aku : kena tundukkan pandangan sebab dari mata turun ke hati..bila kita tengok aje pompuan tu, kite pun suke,,alamak comelnya die,,comelnye bibir die,,cantiknye mata die...ha,kan dah jatuh hati...kan susah bila jatuh hati...bila tundukkan pandangan,,boleh elak zina...

zarif : tapi untuk orang muda je ke?

aku : bukan untuk orang muda je....untuk semua...tapi,,lebih2 lagi orang muda sebab masa mudalah masa yang kritikal n ujiannye hebat...kalau orang tu dah kahwin,,boleh jadik cerai sebab curang..boleh jadik kes rogol contohnya walau orang tu dah tua sekalipun...

zarif : aku suka tengok kawan pompuan aku dalam kelas..aku tak tau kenapa..asyik nak tengok je..aku dah cuba untuk tak tengok,,tapi x boleh...

aku : pompuan tu comel ke?

zarif : comel!

aku : akak pun comel...(saje memeriahkan perbualan)

zarif : ye la..tapi ko takde kat situ...


Zarif banyak terdiam bila mendengar jawapan aku...dia bertanya dan terdiam..aku yakin dia sedang berfikir...Allah,,beratkan iman adikku saat diuji...normal la kan,,zarif form4..die tengah belajar mengawal perasaan...atau.....die sedang mentafsir perasaan apakah itu...betulkah tindakannya?..Jika dulu,,dia sangat anti tentang perasaan-perasaan pada pompuan ni...dia amat tidak gemar...tapi,,kali ini berbeza!..zarif naif orangnya...dia akan ceritakan secara terperinci perasaannya...

Allahurobbi...benarlah...manusia mana yang tidak suka pada keindahan...Islam itu indah...dan lelaki mana yang tidak suka pada wanita cantik?? walau hakikatnya semua wanita itu cantik =)...Pengakuan dari zarif benar2 membuatkan aku terpana...ya, itu fitrah...dan Islam hadir untuk memandu fitrah lari daripada fitnah...

Firman Allah s.w.t bermaksud : "Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menundukkan pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan".

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menundukkan pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya". (Surah an-Nur ayat 30-31)

nah,,ini dia jalannya untuk memandu fitrah...iaitu dengan menundukkan pandangan....tundukkan pandangan,,bukan tundukkan kepala...tapi,,kalau tak mampu,,tak salah tuk tundukkan kepala =)...Jujur aku mengagumi kaum adam yang sangat menjaga dan menundukkan pandangan saat berbicara...dan aku juga masih belajar tuk menundukkan pandangan...masih lagi belajar =)...moga istiqamah...istiqamah = sentiasa lakukan dan ada penambahbaikan....

seronok berbual dengan zarif...nak berbual lagi,,apakan daya,,dia duduk di asrama... SMK Maahad Muar...moga tarbiyyah yang diterima melekat di jiwanya...

tak sabar nak berbual tentang politik secara serius...pernah dulu aku terangkan serba sedikit hal politik ketika PRU 13...tak sabar nak hasut die...hahaha...*tajdid niat* tunggu ruang dan peluang..insyaAllah...

Komunikasi itu penting...


esok start puasa...marhaban ya Ramadhan...moga ramadhan kali ini lebih bermakna dari tahun2 sebelumnya....=)



p/s : sedang menghabiskan buku 43 inspirasi mendidik anak...sangat memberi inspirasi...seriously..kalau ada rezeki,,adelah entri pasal ni...haha

Sekian...Maseh....

siput-siput malu;
madusemalu




No comments:

Post a Comment