Monday, July 22, 2013

Guru Praktikum #1

Bismillahirrahmanirrahim....

GURU PRAKTIKUM...

Hari pertama bergelar guru praktikum di SMK Bukit Merchu


bergelar guru praktikum sejujurnya tidaklah begitu susah....tapi tidaklah juga begitu senang...setiap orang hadapi cabaran yang berbeza...

Cabaran aku takdelah besar mana...Alhamdulillah pelajar 2 Indigo 1 baik-baik belaka..Mereka kelas pertama aliran agama..Sangat-sangat supportive...bisingnya adalah bising bermakna...bising mereka bising menjawab soalan..diam mereka diam berfikir jawapan...mereka tamat waktu belajar jam 5.00 petang...hebat!! pergi ke kelas dengan tafsir di tangan...Allahurobbi...

2 Merah....Kelas ini menguji kesabaran aku...Hari ini kelas pertama aku dengan 2 Merah..Jalankan eksperimen Titratan...2 silinder penyukat pecah!!...kelas ni ramai lelaki...perempuan hanya 9 orang daripada 35orang...dah cakap nak buat apa,,tapi nanti tanye lagi,,tanye lagi dan lagi....tak kisah pun nak tanya lagi,,bagus jugak...tapi attitude mereka kurang aku senangi...mereka bising!..Zarina menggunakan pendekatan 'KELAS!! SENYAP!!'...Aku guna pendekatan aku yang senyap tanpa sebutir kata dengan muka yang sedang menahan marah...Ikutkan hati memang nak marah...tapi tak suka marah...jadinya aku gantikan dengan nasihat yang mungkin sedikit tajam...terpaksa...

Aku suka gantikan marah dengan diam...maknanya,,pendam...tapi bila pendam,,lama-lama aku akan nanges...nanges sebab geram...setakat ni aku tak pernah lagi nanges sebab pelajar...=) tapi sebab diri sendiri yang tidak mencapai tahap minimum piawaian berkualiti...hahaha....Aku mengharapkan yang terbaik dari diri aku...jadi,,bila aku tak mencapai tahap itu,,kecewa la ape lagi....Aku patut beri diri aku sedikit masa...

Kelas 4 sains...tak ramai pun..dalam 20 lebih pelajar...23 kot..lelakinya sedikit dan pasif...atau bila masuk kelas kimia mereka jadi pasif??? emm mungkin...mereka tak minat kimia...bila tak minat,,tak bace buku la kan..bile x bace buku,,x faham la kan...bila tak faham,,,lagilah x minat!! dat's the cycle....Tapi mereka budak baik...Pelajar perempuan bila beri kerja kumpulan,,mereka betul-betul berbincang...=)...Aku perlu buat sesuatu tuk tarik minat pelajar lelaki...Aku nak mendekati dorang...walaupun dorang malu2 harimau,,aku peduli ape,,aku cuma nak mengajo...

"Masa saya praktikum dulu,,buku memang tak lepas dari tangan saya..Kimia memang macam tu,,kamu kena baca dari awal"..... senyum....senyum....senyum....=) terkadang apabila keadaan memaksa,,kita akan jadi lebih baik,,dan kita tak tahu pun kita boleh jadi sebaik itu...tekanan menyebabkan batuan tidak berharga bertukar menjadi diamond yg sangat berharga...=)

Minor kimia...aku nak ambik minor bio sebenarnya...teresak-esak menangis di tangga canselori sambil dipujuk oleh kawan2 sebab x boleh ambil minor bio...pengambilannya ditutup!!...so,,aku RELA PAKSA ambik minor kimia...percintaan aku dengan kimia tidaklah selancar percintaan orang lain...Tapi aku memang suka mencabar diri sendiri...tekad,,aku takkan persalahkan takdir atau guna ayat,"bukan aku yang nak ambik minor kimia ni sebenarnye!"...

Demi anak murid...cikgu akan belajar rajen-rajen kat rumah...=) insyaAllah...Cikgu sayang semua...I'll try my best...

Sahabat,,aku menagih dua benda dari kamu...tolong boleh??? tolong doakan aku...dan tolong nasihatkan aku.....pliiis~~

--> Bila kita sedih, kita akan ingat Allah sentiasa
--> Allah bagi rasa down sebab lepas tu Dia nak pujuk balik...romantik!! =)
--> Bila kita sedih dan teresak-esak menangis tika doa dilantunkan,,bukankah doa itu terasa sangat bererti??
--> Bila hati resah,,bukak al-Quran dan baca, lalu mengalir air mata,,bukankah ketika itu kita lebih menghayati bait-bait ayat dan maksud dalam al-Quran??

LALU, NIKMAT ALLAH YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN??.....

Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah....=)

Cikgu hebat,
madusemalu


2 comments:

  1. insyaallah.. you can do it:) i know u can..im proud of u,sahabat..kelakar bile pk2 balik..haha..time kite belajar n study kimia time kt skul dlu..sungguh2 nak faham..pastu puan chong mesti tanye soalan n kacau kite ber3 :)

    ReplyDelete
  2. hahai Puan Balqis!! =D....mohon doanya...sekarang baru faham perasaan seorang guru bila budak tido dlm kelas..haha....dulu,,anis la org yg slalu mengantuk dlm kelas...=)qiz laen laa,,rajen blaja sampai tertido atas meja study....tabik spring!!!

    ReplyDelete