Monday, July 22, 2013

Guru Praktikum #1

Bismillahirrahmanirrahim....

GURU PRAKTIKUM...

Hari pertama bergelar guru praktikum di SMK Bukit Merchu


bergelar guru praktikum sejujurnya tidaklah begitu susah....tapi tidaklah juga begitu senang...setiap orang hadapi cabaran yang berbeza...

Cabaran aku takdelah besar mana...Alhamdulillah pelajar 2 Indigo 1 baik-baik belaka..Mereka kelas pertama aliran agama..Sangat-sangat supportive...bisingnya adalah bising bermakna...bising mereka bising menjawab soalan..diam mereka diam berfikir jawapan...mereka tamat waktu belajar jam 5.00 petang...hebat!! pergi ke kelas dengan tafsir di tangan...Allahurobbi...

2 Merah....Kelas ini menguji kesabaran aku...Hari ini kelas pertama aku dengan 2 Merah..Jalankan eksperimen Titratan...2 silinder penyukat pecah!!...kelas ni ramai lelaki...perempuan hanya 9 orang daripada 35orang...dah cakap nak buat apa,,tapi nanti tanye lagi,,tanye lagi dan lagi....tak kisah pun nak tanya lagi,,bagus jugak...tapi attitude mereka kurang aku senangi...mereka bising!..Zarina menggunakan pendekatan 'KELAS!! SENYAP!!'...Aku guna pendekatan aku yang senyap tanpa sebutir kata dengan muka yang sedang menahan marah...Ikutkan hati memang nak marah...tapi tak suka marah...jadinya aku gantikan dengan nasihat yang mungkin sedikit tajam...terpaksa...

Aku suka gantikan marah dengan diam...maknanya,,pendam...tapi bila pendam,,lama-lama aku akan nanges...nanges sebab geram...setakat ni aku tak pernah lagi nanges sebab pelajar...=) tapi sebab diri sendiri yang tidak mencapai tahap minimum piawaian berkualiti...hahaha....Aku mengharapkan yang terbaik dari diri aku...jadi,,bila aku tak mencapai tahap itu,,kecewa la ape lagi....Aku patut beri diri aku sedikit masa...

Kelas 4 sains...tak ramai pun..dalam 20 lebih pelajar...23 kot..lelakinya sedikit dan pasif...atau bila masuk kelas kimia mereka jadi pasif??? emm mungkin...mereka tak minat kimia...bila tak minat,,tak bace buku la kan..bile x bace buku,,x faham la kan...bila tak faham,,,lagilah x minat!! dat's the cycle....Tapi mereka budak baik...Pelajar perempuan bila beri kerja kumpulan,,mereka betul-betul berbincang...=)...Aku perlu buat sesuatu tuk tarik minat pelajar lelaki...Aku nak mendekati dorang...walaupun dorang malu2 harimau,,aku peduli ape,,aku cuma nak mengajo...

"Masa saya praktikum dulu,,buku memang tak lepas dari tangan saya..Kimia memang macam tu,,kamu kena baca dari awal"..... senyum....senyum....senyum....=) terkadang apabila keadaan memaksa,,kita akan jadi lebih baik,,dan kita tak tahu pun kita boleh jadi sebaik itu...tekanan menyebabkan batuan tidak berharga bertukar menjadi diamond yg sangat berharga...=)

Minor kimia...aku nak ambik minor bio sebenarnya...teresak-esak menangis di tangga canselori sambil dipujuk oleh kawan2 sebab x boleh ambil minor bio...pengambilannya ditutup!!...so,,aku RELA PAKSA ambik minor kimia...percintaan aku dengan kimia tidaklah selancar percintaan orang lain...Tapi aku memang suka mencabar diri sendiri...tekad,,aku takkan persalahkan takdir atau guna ayat,"bukan aku yang nak ambik minor kimia ni sebenarnye!"...

Demi anak murid...cikgu akan belajar rajen-rajen kat rumah...=) insyaAllah...Cikgu sayang semua...I'll try my best...

Sahabat,,aku menagih dua benda dari kamu...tolong boleh??? tolong doakan aku...dan tolong nasihatkan aku.....pliiis~~

--> Bila kita sedih, kita akan ingat Allah sentiasa
--> Allah bagi rasa down sebab lepas tu Dia nak pujuk balik...romantik!! =)
--> Bila kita sedih dan teresak-esak menangis tika doa dilantunkan,,bukankah doa itu terasa sangat bererti??
--> Bila hati resah,,bukak al-Quran dan baca, lalu mengalir air mata,,bukankah ketika itu kita lebih menghayati bait-bait ayat dan maksud dalam al-Quran??

LALU, NIKMAT ALLAH YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN??.....

Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah....=)

Cikgu hebat,
madusemalu


Saturday, July 13, 2013

Ramadhan ke-3 1434H

Bismillahirrahmirrahim....

Alhamdulillah hari ramadhan yang ketiga hari tu pergi ke SMK Bukit Merchu dan dah jumpa pengetuanya, Puan Nolita..Baik orangnya, tegas tapi mudah tersenyum...Sempat beliau mewariskan beberapa nasihat dan ingatan kepada kami guru praktikum...


1. Mesti ada niat untuk jadi guru yang cemerlang

2. Mesti hormat bos dan guru-guru lain yang lebih seniors.

3. Jaga bahasa dan tutur kata bila berbicara. Ringan-ringankan mulut tuk bertegur-sapa dengan mereka.

4. Mesti bagi komitmen yang penuh tuk sekolah. Join setiap aktiviti yang dibuat oleh sekolah. "Kami sedang memantau kamu semua"... =)

5. Jangan bersifat keanak-anakan (perghh! terasa gile)

6. Jaga batas dengan anak-anak murid,,jangan terlalu rapat dan jangan terlalu garang..n jaga batas dengan cikgu-cikgu lelaki jugak.... teeheeeheee...

7. Pemakaian mestilah mengikut etika keguruan..kasut bertutup penuh, baju kurung..jubah tidak digalakkan... *sobs sobs =(

8. Kalau tak suka dengan mana-mana cikgu lain, jangan sesekali beritahu pada anak murid.


Ha, yang nombor 8 tu saya tertarik untuk mengupas dan menggelupaskannya.. Bila kita tak suka pada seseorang tu maknanya adalah sikap dia yang kita tak berkenan ataupun aib. Dah menjadi kebiasaan kalau kita tak suka pada seseorang,,kita akan bercerita pada orang lain..betul tak?..mungkin bukan niat kita tuk membuka aib dia,,cuma sekadar luahan rasa..tapi sebenarnya, itu juga dikira sebagai mengumpat...dari orang tak tahu keburukan dia dah jadi tahu keburukan dia..kan mengumpat tu namanya?..astaghfirullah...dalam kita tak sedar, kita mengumpul dosa-dosa dan memberi pahala pada orang lain...*selalu je terbuat bende nih* =_____="

Seterusnya, dalam sesebuah institusi kekeluargaan (ayat karangan SPM), seorang isteri tidak sewajarnya menceritakan keburukan atau kelemahan sang suami kepada orang lain, keluarga, mahupun anak-anak sendiri..biarlah rahsia itu disimpan sendiri dan hanya diluahkan dalam doa ataupun atas bantal busuk...simpan rapi-rapi rahsia...kalau diceritakan pada anak-anak, bukan sahaja anak akan hilang respect pada ayahnya tapi juga melihat ibunya dengan pelbagai pandangan negatif lain..(sekadar pendapat)...mungkin si anak akan melihat ibunya sebagai seorang yang tidak berfikiran positif, tidak pandai menyimpan rahsia, dan tak sayang sangat kat ayah mereka....

Fffuuh~ Pendek kata, jangan cerita kat orang lain tentang keburukan dan kelemahan orang lain...walau siapa pun anda, anak, bapak, isteri, isteri kedua, isteri ketiga, menteri, pemandu kereta kancil, cikgu, pramugari, tukang sapu sampah kat upsi, dan sape-sape pun lah...lebih-lebih lagi di bulan yang mulia ini, bulan Ramadhan...kita cuba ye..=) walau sampai bantal busuk boleh diperah,,sila cuba lagi dan lagi...kalau dah terlajak termengumpat, istighfarlah bebanyak...(aku perlu istighfar bebanyak)..n mintak maaf kat orang tuh...wajib mintak maaf tuh...(sdg fikir org yg telah aku mengumpatkan)...Allah~~

Kesimpulannya, ini hanyalah pandangan hamba yang dhoif..mohon tegur jika ada salah dan silap...

Sekian, tammat...=)

Sedang Kepedasan;
madusemalu

Tuesday, July 9, 2013

Menundukkan Pandangan

Bismillahirrohnirrahim....


Dalam kereta..zarif tanya : kalau ada orang lelaki pandang aje ko, ko marah tak?...

lalu aku pun menjawab : marahlah..akak tumbuk je orang tu...(maaf,,ayat ganas)

zarif tanya lagi : mane boleh tumbok,,kan haram sentuh..

aku jawab : ermm...ok,,akak tendang...

*zarif diam*

pastu dia tanya lagi : kenapa nak marah kalau orang laki tengok?

aku : sebab tak selesalah....

zarif : dalam al-Quran ade tulis, ""Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menundukkan pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka."...tapi,,kenapa perlu tundukkan pandangan?

aku : kena tundukkan pandangan sebab dari mata turun ke hati..bila kita tengok aje pompuan tu, kite pun suke,,alamak comelnya die,,comelnye bibir die,,cantiknye mata die...ha,kan dah jatuh hati...kan susah bila jatuh hati...bila tundukkan pandangan,,boleh elak zina...

zarif : tapi untuk orang muda je ke?

aku : bukan untuk orang muda je....untuk semua...tapi,,lebih2 lagi orang muda sebab masa mudalah masa yang kritikal n ujiannye hebat...kalau orang tu dah kahwin,,boleh jadik cerai sebab curang..boleh jadik kes rogol contohnya walau orang tu dah tua sekalipun...

zarif : aku suka tengok kawan pompuan aku dalam kelas..aku tak tau kenapa..asyik nak tengok je..aku dah cuba untuk tak tengok,,tapi x boleh...

aku : pompuan tu comel ke?

zarif : comel!

aku : akak pun comel...(saje memeriahkan perbualan)

zarif : ye la..tapi ko takde kat situ...


Zarif banyak terdiam bila mendengar jawapan aku...dia bertanya dan terdiam..aku yakin dia sedang berfikir...Allah,,beratkan iman adikku saat diuji...normal la kan,,zarif form4..die tengah belajar mengawal perasaan...atau.....die sedang mentafsir perasaan apakah itu...betulkah tindakannya?..Jika dulu,,dia sangat anti tentang perasaan-perasaan pada pompuan ni...dia amat tidak gemar...tapi,,kali ini berbeza!..zarif naif orangnya...dia akan ceritakan secara terperinci perasaannya...

Allahurobbi...benarlah...manusia mana yang tidak suka pada keindahan...Islam itu indah...dan lelaki mana yang tidak suka pada wanita cantik?? walau hakikatnya semua wanita itu cantik =)...Pengakuan dari zarif benar2 membuatkan aku terpana...ya, itu fitrah...dan Islam hadir untuk memandu fitrah lari daripada fitnah...

Firman Allah s.w.t bermaksud : "Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menundukkan pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan".

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menundukkan pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya". (Surah an-Nur ayat 30-31)

nah,,ini dia jalannya untuk memandu fitrah...iaitu dengan menundukkan pandangan....tundukkan pandangan,,bukan tundukkan kepala...tapi,,kalau tak mampu,,tak salah tuk tundukkan kepala =)...Jujur aku mengagumi kaum adam yang sangat menjaga dan menundukkan pandangan saat berbicara...dan aku juga masih belajar tuk menundukkan pandangan...masih lagi belajar =)...moga istiqamah...istiqamah = sentiasa lakukan dan ada penambahbaikan....

seronok berbual dengan zarif...nak berbual lagi,,apakan daya,,dia duduk di asrama... SMK Maahad Muar...moga tarbiyyah yang diterima melekat di jiwanya...

tak sabar nak berbual tentang politik secara serius...pernah dulu aku terangkan serba sedikit hal politik ketika PRU 13...tak sabar nak hasut die...hahaha...*tajdid niat* tunggu ruang dan peluang..insyaAllah...

Komunikasi itu penting...


esok start puasa...marhaban ya Ramadhan...moga ramadhan kali ini lebih bermakna dari tahun2 sebelumnya....=)



p/s : sedang menghabiskan buku 43 inspirasi mendidik anak...sangat memberi inspirasi...seriously..kalau ada rezeki,,adelah entri pasal ni...haha

Sekian...Maseh....

siput-siput malu;
madusemalu