Monday, December 31, 2012

Random Story #3

1. Terasa dengan adik umur 7 tahun
masuk bilik
kunci pintu
nangis senyap-senyap

2. Pernah sangat-sangat tension
tapi tak nanges pun
sebab tak rasa nak nanges

3. Aina sangat suka meminta maaf
pada awalnya x selesa
sebab aku jenis susah nak terasa
lama-kelamaan
terikut-ikut Aina
Suka mintak maaf
dan aku rasa tindakan dia sangat baik
sebab kita tak tahu bila org tu nak terasa hati
dan kita tak tahu bila kita nak mati

4. Kesimpulannya wahai hanis
Jaga hati orang lain
Orang lain tak sama dengan awak
di mana praktikalnya tahap ukhuwwah
yg selalu kau gebar-gemburkan itu ha?
1.) Salamatussadri-berlapang dada
2.)kesamarataan-layan sahabat sama rata
3.) Ithar-mendahulukan sahabat
kalau setakat ingatkan orang tapi kau sendiri tak praktikkan
lupakah kau pada ayat Allah
dalam surah As-saff ayat 2 hingga 3?

5. Kata-kata akan diuji
Aku tahu
Dan aku diuji

6. Moga Allah izinkan aku terus berkata-kata
dan
Moga diberi keberatan iman tika diuji

7. Doakan aku jadi baik
Aku nak jadi baik
Macam mane nak jadi baik ni???
dengan tak jadi jahat la...

8. Mengarut je lebih Hanis ni..





Sunday, December 30, 2012

Entri Last 2012


"Demi masa! Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka yang berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran" (Surah al-Asr). 


Benarlah ayat cintaNya, "berpesan2 dengan kebenaran &  berpesan2 dengan kesabaran". Sungguh rugi bagi kita yang leka daripada berpesan-pesan, hikmahnya berpesan-pesan ini mampu menyegarkan iman, Subhanallah...Iman itu ada naik turunnya, saat iman seperti power rangers, air mata mudah sungguh untuk mengalir mengenangkan betapa rapuhnya diri, betapa jauhnya diri kita pada sang pencipta, betapa banyaknya dosa yang dilakukan, dan betapa lalainya diri kita pada Dia. Namun, saat iman seperti undertaker atau the rock ketika kalah bergusti, dosa yang menggelapkan hati terasa seperti angin lalu..Sahabat, jazakillahu khairan kathira kerana sudi berpesan-pesan...

Sungguh, bicara yang lembut yang hadir dari jiwa dan hati yang bersih mampu menyentuh hati-hati insan yang disayangi. Nada suaranya tidak perlu meninggi, perkataannya tidak perlu menggegar bumi, hanya seoles senyuman dan nada suara yang lembut mengeluarkan butir-butir hikmah, juga sirah-sirah Rasulullah s.a.w mampu melembutkan hati yang keras hingga mengalir titisan keinsafan.

Jiwa yang bersih yang dekat dengan Allah, terpancar di wajahnya kelembutan dan ketenangan. Insan-insan lain apabila melihatnya, terasa hati seperti disimbah ais, Subhanallah sejuk mata memandang. Persoalannya, apabila insan lain melihat kita, bagaimana perasaan mereka?..Allahu Allah...Ketenangan yang terpancar di wajahnya adalah hasil hati yang sentiasa brzikir mengingatiNya, minda yang selalu memikirkanNya, dan ibadah-ibadah lain yang mendekatkannya pada si Dia..

sahabat yang baik akan membuatkan kita menjadi manusia yang baik…
mari kita lihat cara pilih sahabat menurut ULAMA
  • apabila melihatnya, mengingatkan kita kepada ALLAH
  • apabila sahabat berkata-kata, bicaranya mengingatkan kita kepada akhirat
  • apabila melihatnya amalan perbuatannya, mengingatkan kita kepada kematian
sahabat yang buruk akan menarik kita sama ke NERAKA….
Sahabat, pesanmu, "Harapnya benda ni tak habis di sini sahaja. Allah sayang kita. Kita ada masa lagi". Alhamdulillah, kita masih punya masa. Ayuh sahabat-sahabat yang aku cintai, marilah sama-sama kita mengejar cintaNya..

"Macam mana nak jadi baik???"..Arrrggh, tensionnye, macam mane nk jadi baik ni?.. Bertenang sahabatku, aku tahu kamu ada jawapnnya =)... Jawapan kita mungkin pelbagai sebab ini soalan subjektif, jangan risau, semua jawapan betul, asalkan titik pertemuannya adalah untuk ke JannahNya. Masalahnya, kita tahu jawapannya, tapi kita abaikan cara-cara untuk menggapainya. Maafkan saya, bukan 'KITA' tapi AKU...

Tirai 2012 akan berakhir sebentar lagi. Tahun 2012 menyaksikan banyak peristiwa yang berlaku. Peristiwa-peristiwa itu jika dikupas satu persatu, ku yakin ada hikmahnya, asalkan sahaja dilihat dari mata hati. Bagaimana amal ibadahmu wahai hanis sepanjang tahun 2012??! Jawab Hanis jawab!!.. ok tetibe emo...tetibe rasa nak lempang dan cubit diri sendiri, benci diri sendiri....Astaghfirullah...Di sini saya ingin membawa sebuah kisah..

Umar bin al-Khattab r.a meriwayatkan bahwa satu ketika dibawa ke hadapan Rasulullah saw satu kumpulan tawanan perang. Ternyata terdapat seorang perempuan di kalangan rombongan itu sedang mencari-cari sesuatu  ( anaknya ). Setiap kali dia menjumpai bayi di kalangan rombongan tawanan itu maka dia pun terus mengambil dan memeluknya dan menyusuinya.

 Maka Rasulullah saw pun berkata kepada kami,“Apakah menurut kamu perempuan ini akan tergamak melemparkan anaknya ke dalam julangan api?”. Maka kamipun menjawab, “Tentu saja dia tidak akan sanggup melakukannya, demi Allah. Walaupun dia sanggup, pasti dia tidak ingin melemparkan anaknya.” 

Maka Rasulullah saw pun bersabda : “Sesungguhnya  Allah jauh lebih menyayangi hamba-hambaNya dibandingkan kasih sayang ibu  ini kepada anaknya.” ( Imam Bukhari dan Muslim)
Allah...Allah..Allah...sayangnya Allah pada kita, tidak tersenarai nikmat-nikmat yang dikurniakanNya...Nikmat Iman dan Islam adalah nikmat yang terbesar kita miliki..Alhamdulillah kita lahir sebagai Islam sedangkan bapa saudara Nabi Muhammad s.a.w sendiri tidak terpilih untuk mati di dalam Islam...Maka nikmat Tuhan yang manakah yang kamu dustakan??? Allah....

Allah masih beri kita masa. Allah masih beri aku masa. Moga aku menggunakan sebaik-baiknya untuk mencapai redhaNya. KAMU!! ye KAMU! Kamu wahai sahabatku, kamu bertanggungjawab untuk kita sama-sama meniti jalan tarbiyah ini...Marilah kita bersama-sama berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran...=)

Wallahua'lam... Maaf atas segala kehilafan atau ayat-ayat yang perasan diri sendiri bagus tahap infinity... Niat di hati sebagai peringatan untuk diri sendiri...


Solehah-to-be;
Madusemalu.








Entry updated

Saya nak update entry
tu je
sekian, terima-kasih...

motif??

Wednesday, December 19, 2012

Mencintai Biar Sejantan Ali R.A

Akh…

Aku rasa aku belum bersedia la..

Iya la, aku ni, kontribusi dalam dakwah pun masih lagi bawah paras minimal,

Tak tergamak aku nak fikir soal ni ..

Kau tahu kan Aiman,

Cita-cita aku nak jadi macam Usamah b Zaid ? Mus’ab bin Umair ? Ali B Abi Talib ?

Mereka semua tu, pemuda pengugah zaman …

Usamah B. Zaid, seawal usia 18 tahun sudah memimpin armada perang, Mus’ab B. Umair, usia 20 an macam gini dah jadi duta untuk membuka dakwah Islam di Madinah, Ali B. Abi Talib pula… aisyhh jangan cakap la…

Malu la aku dengan depa ni oi dekat akhirat nanti…

Hrmm..

Aiman mengeluh

Raed, Raed ..

Kau keliru ni..

“Mari aku bentangkan satu fakta, biar terbukak sikit biji mata kau tu..”

Raed,

Usamah B Zaid, sebelum dia menjadi panglima seawal usia 18 tahun, beliau telah menikah dengan Fathimah Binti Qais pada usia 16 tahun, Mus’ab B Umair pula telah bernikah dengan Hamnah Binti Jahsy sebelum menjadi duta dakwah di Madinah, dan Ali B. Abi Talib pula mulai mengambil peranan-peranan besar dalam dakwah selepas menikahi puteri Rasulullah saw”

Kesimpulannya mereka telah terlebih dahulu berjaya memimpin keluarga sebelum sukses memimpin dakwah !

#petikan telenovella bersiri "Mencintai biar sejantan Ali r.a"


Copy Pasta dari sini...