Monday, September 17, 2012

Sayang Kamu Kerana Allah

Farah : mungkin awak boleh jadik imam

Ani : Alamak, saya sakit perutlah awak. takpe takpe, awak solat dulu, nanti saya masbuk.

Farah : Nampak dah permainan dia.

Ani cepat-cepat masuk tandas. Masing-masing tergelak sendirian. Masing-masing mengelak dari menjadi imam. Namun, masing-masing mahu berjemaah. Usai memberi salam, sekali lagi 'pertelingkahan' berlaku. Farah cuit Ani. Ani cuit Fara. Farah jeling Ani. Ani jeling Farah. Farah tutup muka. Ani tutup kepala.

Farah : Cepatlah Ani, Farah nak dengar doa Ani. Dah lama tak dengar, rindu.

Ani : Eleh, tipu. Tadi Ani dah baca doa kan. Farahlah pulak.

Farah : Doa Ani sedap.

Ani : Allahuakbar..Astaghfirullah...Ani sakit tekaklah awak.

Farah : Tapi masih boleh baca lagi. Cepat-cepat, tak baik bazir masa.

Usai lantunan doa dihayati dan diaminkan, mereka bersalaman.

Ani : Terima-kasih awak jadi imam saya. Mintak maaf salah silap.

Farah : Saya pun mintak maaf jugak.

Sepasang kawan itu pun mula melipat sejadah. Errr, melipat sambil bermain.

Ani : Awak sayang saya?

Farah : hehehe..tak! kenapa nak kena sayang awak?

Ani : Betul awak tak sayang saya?. Pandang mata saya dan cakap awak tak sayang saya.

Farah : Saya tak sayang awak. (sambil membulatkan mata)

Ani : Sampai hati awak.

Farah : Ani,,maaf..Farah sayang Ani.

Ani : Pandang mata saya dan cakap awak sayang saya.

Farah : Saya sayang awak. (terus tutup muka)

Ani : hehehe...Saya sayang awak jugak....kerana Allah..

Terburai gelak tawa sepasang kawan itu. Terpancar kebahagiaan di wajah mereka.

Ani : Farah, jom makan. Ani lapar la.

Farah : Ok ok jom makan. Meh Farah suap Ani.

Ani : Yeaaay! jom~

Sedang mengunyah nasi tidak melebihi 40 kali,

Farah : Ani...Ani...Farah malu dengan Ani..

Ani : Ani lagi malu dengan Farah. Baik je orangnye..

Farah : Astaghfirullah..takde maknanya..Amin...aminkan aje..dah..dah..jangan cakap lagi..

Ani : Ye, untung Ani dapat Farah. Untung Ani dikelilingi sahabat-sahabat yang baik.

Farah : Maafkan Farah ye. Kalau ada ape-ape Ani beritahu dan tegur Farah ye. Farah takut. Farah ni teruk. Malu dekat orang lain.

Ani : Farah takde salah dengan Ani pun. Takde langsung. Ani yang banyak buat salah. Maafkan Ani ye.

 Farah : Ani bagilah pengisian kat Farah.

Ani : Allah,..Farah lah start dulu..pastu nanti Ani tambah-tambah. Jom kita pilih topik.

Lalu pengisian di kala santapan pun bermula.

"Ani sayang Farah kerana Allah. Sayang sangat-sangat. Rasa macam dah jatuh cinta. Alhamdulillah, indah sungguh perasaan ini." monolog Ani sambil menguis-nguis nasi. "moga kita menjadi mawar agama, bidadari dunia dan syurga, dan pergi menemuiNya sebagai seorang syuhada'"..


           **********************************

Indahnya persahabatan hanya keranaNya. Selalu berpesan-pesan dengan nasihat dan berpesan-pesan dengan kebaikan. Sama-sama bertatih menuju mardhotillah. Aku jatuh, kau hulur tangan. Aku tempang, kau pimpin tangan. Aku luka, kau rawat. Aku hiba, kau tiup semangat. Aku lemah, kau beri taujihad. Andaiku tiada lagi di bumi, harapnya kau hantarku dengan alfatihah. Moga kita berjumpa di jannahNya. Aku sayang kamu kerana ALLAH sahabatku...



Jujur,
madusemalu








No comments:

Post a Comment