Saturday, August 4, 2012

Kisah Nur dan Pa'an Part 1 : Lepaskanlah Aku

         
           Nur kelihatan bergolek-golek di atas katil. Terlihat garis-garis kerisauan di dahinya. Bebola matanya bergerak-gerak ke kiri dan ke kanan. Tangannya diramas-ramas. Berpeluh-peluh jari-jemarinya. Tapak kaki yang kesejukan dinyorokkan di bawah bantal. Mindanya berkecamuk memikirkan soal itu, seakan-akan sebongkah batu yang maha berat menghempap bahunya, sukar untuk dialihkan, bertambah sukar untuk diusung ke sana ke mari. Sekejap dia berbaring, sekejap dia menonggeng, sekejap di bawah katil, sekejap kepala di bawah bantal, dan sekejap dikusutkan rambutnya dengan tangan. AAAaaaaah! Persetankan perasaan ini!. "Ya Allah, kau bantulah hambaMu ini ya Allah, aku ingin kembali kepadaMu, sungguh aku rindu padaMu, aku rindu perasaan itu, aku rindu getaran itu, aku rindu hati yang tenang, aku rindu untuk menjadi solehah ya Allah", monolog Nur menerbitkan titisan-titisan jernih. Hatinya basah. Bantal yang dipeluknya turut lembap dek aliran cecair hangat itu. Tangisan Nur diiringi beribu sesalan, beribu harapan, dan beribu rasa yang sukar tuk dimengerti. "Aah aku tak peduli, aku harus lakukan, biar apa pun yang akan terjadi, aku rela demi sebuah cinta yang lebih hakiki!", monolognya lagi sambil mengepal penumbuknya.

              Gelap. Sempit. Nur di dalam almari. Keseorangan menghadapi saat-saat genting.

Nur : Assalamualaikum. Hai pa'an. Pa'an tengah buat apa tu?

Pa'an : Walaikumussalam. tak buat pape, tengah baring atas katil.

Nur : oooo ye ke? dah makan?

Pa'an : dah tadi ngan family. Nur dah makan?

Nur : Alhamdulillah, kenyang dah. Errrrrrrrrrr Pa'an, ade bende yang Nur nak cakap dengan Pa'an.

Pa'an : Emm cakap je lar.

Nur : Pa'an...... Pa'an tau kan perjalanan kita jauh lagi, lepas ni Nur pergi belajar tempat lain, Pa'an pun
         belajar tempat lain.

Pa'an : Emm memanglah..habis tu knapa?

Nur : Pa'an....emmmmmmmmm.... kita..... kita kawan je ea?

Pa'an : Kenapa pulak?. Nur tipu Pa'an kan? Nur cakap Nur sayang Pa'an, itu semua tipu je!. Kalau sayang Nur takkan mintak clash!!.

Nur : Pa'an, Nur memang sayang Pa'an. Nur tak tipu Pa'an. Nur memang sayang Pa'an. Tapi perjalanan kita jauh lagi.

Pa'an : Aaaah! Tau la ko tu pandai, aku ni bodoh! tak layak nak kawan ngan ko!. Ko memang penipu. Semua yang ko cakap ngan aku ko tipu. Lain kali tak payah la nak terima aku awal-awal dulu kalau tak sayang. HUH! Sayang konon. Menyesal aku kenal ko!. Menyesal sangat aku jumpa ko!.

Dada Nur terasa sakit. Nada suaranya bergetar. Nada suaranya juga turut diperlahankan takut-takut didengar oleh ibu-bapanya. Dikuatkan juga semangatnya untuk terus menyatakan pendirian.

Nur : Apa ni Pa'an? Nur tak pernah pun fikir pasal pandai ke tak pandai, bodoh ke tak bodoh. Pa'an...................tolonglah faham....Nur bukan mintak clash untuk Nur boleh couple dengan orang lain...tidak sama sekali..Nur cuma nak jadi orang yang lebih baik...Pa'an tahu kan couple ni banyak dosanya...

Pa'an : Tak payah la cakap pasal dosa ke apa ke!. cakap je la nak mintak clash, x payah nak pusing-pusing lar!

Nur : Pa'an....bila kita couple...kita selalu on call malam-malam, selalu mesej yang bukan keperluan, selalu terbayang-bayang, teringat-ingat...tu semua dosa Pa'an...berdosa sangat..

Pa'an : Tapi kita tak jumpa pun...kita tak dating pun...kita tak pegang tangan pun Nur..Apa masalahnya sebenarnya ni???

Nur : Pa'an..apa yang kita buat ni dah cukup berdosa Pa'an..Hati kita jadi kotor...Nur dah tak larat nak tanggung..tolonglah Nur, Pa'an..tolonglah...Pa'an pernah dengar tentang janji Allah kan yang lelaki yang baik untuk wanita yang baik, dan wanita yang baik untuk lelaki yang baik?..Itu janji Allah Pa'an, janji Allah....takkan Pa'an tak yakin dengan janji Allah?...Pa'an, lepaskanlah Nur..kalau ade jodoh antara kita, adalah...kalau takde, itu maksudnya Nur bukan yang terbaik untuk Pa'an.

Pa'an : Nur..............Nur dah cukup baik bagi Pa'an..Pa'an sayang sangat dekat Nur..Janganlah buat Pa'an macam ni Nur..Ya Allah,,rasa macam nak nangis sekarang ni.

"Jangan mengalah Nur, jangan mengalah, teruskan, teruskan kata-katamu, tegakkan pendirianmu", Nur bermonolog lagi. Nur kuatkan semangat walau hakikatnya hatinya sudah mula goyah. Benih kasih pada Pa'an masih ada dalam hatinya tetapi,kasih dan cinta untuk Allah sudah mekar. Akan Nur hapuskn benih itu dan terus membaja cinta kepadaNya.

Nur : Pa'an..tak ke mana kita bercinta ni, bukannya kita nak kahwin dalam masa terdekat ni, jauh lagi perjalanan kita..bercinta bertahun-tahun pun bukannya menjanjikan pernikahan..buang masa je..

Pa'an : Tengok, Nur cakap buang masa. Nampak sangat Nur memang tak sayang Pa'an..

Nur : Allaaaaah~..macam mana nak bagi Pa'an faham ni..Apa-apapun, kita kawan je ea sekarang ni?..

Pa'an : Dulu, sebelum Nur terima Pa'an, Nur pernah letakkan janji yang kalau Pa'an nak lepaskan Nur, Pa'an kena lepaskan dengan cara baik..Tak sangka pulak sekarang Nur yang mintak clash..Takpelah Nur, kalau itu yang Nur nak, Pa'an tak boleh paksa pun..Tapi ingat Nur, Pa'an akan sentiasa ingat Nur dan tunggu Nur, bila-bila masa je Nur boleh kembali pada Pa'an..Ingat ni, Pa'an sentiasa sayangkan Nur...Pa'an sayangkan Nur sangat-sangat..Allah, rasa nak menitik air mata ni..

*Bersambung, insyaAllah*

No comments:

Post a Comment