Monday, August 27, 2012

Allah SaYang Sangat Hanis...


26/8/2012
Hentian Putra
Baru habis muntah-muntah
Mabuk perjalanan
Pergi Surau
Jam 7.18pm
Belum Solat Asar
Terkejar2 untuk solat
Tinggal beg di saf belakang surau
Masuk waktu maghrib
Terus solat maghrib
Usai solat
beg laptop dan beg balik kampung
Hilang ditelan arus kelalaian
bukan!
Hilang dicuri orang
bukan menuduh
tetapi fatwa hati yang mengatakan
wanita yang lengkap berbaju kurung
bertudung labuh merah
berfurdah merah
yang mengambilnya
dia keluar surau tanpa terlebih dahulu solat maghrib
sedangkan sudah lama dia di situ
Air mata tidak tertahan lagi
teringat mama. abah, dan abang.

Handphone Samsung Galaxy Young berwarna pink
sempat aku belek-belek selama seminggu
hilang juga
pemberian abang tersayang
sangat terharu dengan pemberiannya
kini lebih haru kerana kehilanganya
Innalillah
Alhamdulillah

Netbook acer juga lesap
mama, abah
kite mintak maaf
hanya di kanvas sepi ini
orang mampu ceritakan
bukan takut kalian marah
kite tau mama dengan abah
marahnya hanya sekejap
tapi...
kite tak nak mama dengan abah sedih
dan risau
sebab banyak lagi perkara lain yang
perlu kalian bimbangkan
Ina baru nak masuk U
Tentu mama dan abah risau
Nabil nak UPSR
Zarif nak PMR
Izzat nak SPM
kite sayang mama dan abah
sebab tu tak nak bagi tau..=)
maafkan kite ye..

air mata itu semakin laju meluncur
beg dompet
i/c, kad bank, wang tunai rm170,tafsir al-Quran, baju2 raya
bukan lagi milik aku
Ya Allah
aku halalkan segala2nya yang insan itu ambil dariku
dan Kau bukakanlah pintu hatinya Ya Allah
Moga dia menjadi insan yang benar2 soleh/ah
insan sekeliling memandang
aku biarkan sahaja air itu mengalir menuruni pipi

Hidayah, sahabatku
menggenggam tanganku
hanya dengan bahasa badan
aku faham isi hatinya
di dalam KTM
Dia memujukku
menceritakan sirah nabi Allah
sungguh aku bersyukur dan terharu
mempunyai dia disisiku saat ini
Aku banyak mengelamun
pelbagai perkara yang kufikirkan
aku hanya kehilangan sedikit barang berharga
sedangkan saudara kita di Syria, Palestin, Myanmar,
Hilang segala-galanya!
Namun mereka tetap tabah
kerana kalimah
LA ILAHA ILLALLAH
MUHAMMADARRASULULLAH
menjadi prinsip kehidupan mereka.

Nabi Allah Harun alahissalam
sakit selama 17 tahun
tidak berdoa minta disembuhkan
kerana malu dengan Allah
kerana baginda diberi kesihatan lebih dari 17 tahun.
Aku??
Aku hanya kehilangan sekelumit cuma barang duniawi
Sedang nikmat dan pinjaman lain banyak
lagi yang ku punyai.

Awak.......
Allah sayang Hanis kan?
Sebab tu Allah nak uji
dalam doa
sering kali aku meminta diberatkan IMAN dalam menghadapi ujian
nah, inilah ujiannya
bagaimana nak peroleh keberatan iman jika tidak diuji

“Dan boleh jadi kamu benci pada sesuatu padahal ia baik bagi kamu”. (Al-Baqarah: ayat 216 )

Dari Abu Hurairah ra., ia berkata : Nabi saw. bersabda : “Allah Ta’ala berfirman : “Aku menurut sangkaan hambaKu kepadaKu”. (HR Bukhari).

Dari Jabir bin Abdillah ra bahwa ia mendengar Nabi SAW berkata tiga hari sebelum wafatnya : “Jangan seorang di antara kalian mati kecuali dia berbaik sangka kepada Allah.” (HR Muslim)

Tidaklah seorang mukmin terkena satu duri dan yang lebih besar daripada itu kecuali Allah mengangkatnya satu darjat atau menghapuskan daripadanya satu dosa. (Daripada ‘Aisyah, Riwayat Muslim)

Subhanallah
Allah huakbar
Allah memujuk dengan ayat-ayat cintaNya
romantik sangat!

Namun
air mata ini masih mengalir
mungkinkah aku masih tidak redha?.
Astaghfirullah
Ampunkan aku Ya Allah..
perasaan bersalah menebal dalam hati
pada mama, abah, dan abang
menjadi punca benteng ini sukar dibaiki
air itu terus-terusan mengalir
juga kerana rasa terharu yang amat sangat
pada keluarga Hidayah
yang sanggup membantu
mengeluarkan wang
demi insan yang cuai ini!

Air itu mengalir lagi
keranamu sahabat
sahabat sejati
sukar dicari
aku beruntung
teramat beruntung
memiliki kalian
mengeluarkan wang
menawarkan bantuan
meminjamkan kekuatan
menghembuskan nasihat
membina ketabahan
buat insan hina ini..

ya
jika aku hendak mencari kesalahan
aku jumpa siapa yang bersalah
salah kerajaan tak laksanakan hudud!
(kecurian berlaku berkali-kali di hentian putra)
memang aku cuai
tetapi jika di cari hikmah
banyak hikmah yanh kuraih
Alhamdulillah
terima-kasih Allah
atas pengajaran ini...

Moga Allah gantikan yang hilang
dengan sesuatu yang lebih baik
InsyaAllah..

Moga Allah mengampunkan dosaku
Moga Allah mengampunkan dosa si dia yang mengambil barangku
MOga Allah mengampunkan dosa pemimpin yang zalim
Moga Allah pengampunkan dosa kita semua

Harapan tinggi menggunung
agar daulah Islamiyyah tertegak di bumi Malaysia
ayuh sahabat kita selitkan doa
agar M'sia dipimpin oleh ulama'
yang mengamalkan ajaran Islam
mengikut acuan al-Quran dan as-Sunnah.
Janji belum ditepati;
madusemalu



No comments:

Post a Comment