Monday, July 23, 2012

TARBIYAH 1



          Alhamdulillah,, dapat siapkan 12 keychain love... puas sangat dapat lepaskan gian... mungkin dengan menjahit dapat hilangkan stres.. stres ke aku??.. stres la kot... kenapa stres?... sebab tak ikhlas??.. kemungkinan besar... kenapa stres?... sebab ego??... besar juga kemungkinan... kenapa stres?.. sebab aku rasa aku tak salah pun... tak salah ke aku??... aku tak salah dalam beberapa tempat,,tetapi aku salah dalam banyak tempat... degil tak aku?.. degil kan??... kesian insan di sekeliling aku,, dapat budak kecik yang degil (kecik ke???)... kasihan kat kamu,,berasa bersalah memarahi aku.. sedangkan aku perlu dimarahi... aku bukan tak boleh dimarahi,, tapi aku perlukan masa untuk merasionalkannya balik... Alhamdulillah,, ok dah sekarang =)... nak minta maaf kat kamu dan kamu... sebab aku suka buat muka bila tak puas hati... bia la,, kira  jujur ape... tapi aku sayang kamu dan kamu... terima-kasih... ^___^

----> tak suka sangat bila kena marah,, kenapa tak cakap baik-baik je?..
----> tak suka bila kena marah depan orang ramai,, kenapa tak marah scra privasi?
 ****Sebab, ilmu itu datang dengan pelbagai cara, ni baru bunyi suara orang marah, bukannya selalu, kadang-kadang je, sangat jarang... sedangkan saudara kita di Palestin dan juga Syria hari-hari dengar bunyi bom, lagi kuat dari suara orang marah...
****Sebab, ni tarbiyah hanis sayang.... =) TARBIYAH...

:::::pesanan untuk suami : awak jangan marah saya ya,, saya sangat takut,, awak merajuk je dah cukup buat saya rasa bersalah dan ambil pengajaran,, mungkin awak boleh tulis surat warning kat saya,, atau lancarkan serangan mogok suara,, tapi jangan buat mogok lapar pulak.. dan jangan marah.. lelaki yang paling kuat adalah lelaki yang dapat menahan kemarahannya:::::

Motifnye nak buat pesanan untuk suami??... sukahati la kan... sape suruh baca... lalala~

RAMADHAN YANG DINANTI

Apa yang perlu diambil perhatian :

1. Banyakkan membaca al-Quran
2. Banyakkan berzikir
3. Banyakkan dengar kuliah agama (online mahupun offline)
4. Banyakkan ibadah sunat
5. Banyakkan muhasabah diri
6. dan lain-lain

Moga ramadhan kali ini lebih bermakna dari yang sebelumnya....

Aku ini hamba,
madusemalu



2 comments:

  1. kita serupa sayang..
    tabah ya...
    harus kuat..
    perlu kuat !
    untuk hari2 mendatang..
    su ta reti sgt berkata-kata..
    tapi yg penting..
    su nak kak long kwsn..kuat..
    tabah..
    jgn jtuh ye..
    takpe..
    positif..
    anggaplah ianya nasihat..
    ambil lah perkara yang positif..

    tapi, su suke dgn ayat kak long..
    su pun same. if ade suami. jgnlah suami su marah2 su..
    su sgt takut..
    mogok lapar tape.. :)

    kite kene kuat k !!
    ceria ye syg..

    ReplyDelete
  2. Anis rasa ini soal hati la su
    hati anis keras
    sebab banyak dosa
    tu yang degil
    bila hati keras
    susah nak dengar nasihat orang lain
    huhuhu
    kena lembutkan hati balik

    thanks bebanyak su
    anis syg su
    anis syg semua
    kerana Allah
    InsyaAllah...

    * x boleh, xboleh,, suami x boleh mogok lapar,,nanti sape yg nk makan klo anis masak?.. nanti die sakit,,kan kesian... *

    ok, mengarut sudah...

    #hati tak kuat sebab byk tinggal ibadah sunat#

    moga aku, kau, dan juga mereka punya hati yang kuat... =)

    ReplyDelete