Monday, December 31, 2012

Random Story #3

1. Terasa dengan adik umur 7 tahun
masuk bilik
kunci pintu
nangis senyap-senyap

2. Pernah sangat-sangat tension
tapi tak nanges pun
sebab tak rasa nak nanges

3. Aina sangat suka meminta maaf
pada awalnya x selesa
sebab aku jenis susah nak terasa
lama-kelamaan
terikut-ikut Aina
Suka mintak maaf
dan aku rasa tindakan dia sangat baik
sebab kita tak tahu bila org tu nak terasa hati
dan kita tak tahu bila kita nak mati

4. Kesimpulannya wahai hanis
Jaga hati orang lain
Orang lain tak sama dengan awak
di mana praktikalnya tahap ukhuwwah
yg selalu kau gebar-gemburkan itu ha?
1.) Salamatussadri-berlapang dada
2.)kesamarataan-layan sahabat sama rata
3.) Ithar-mendahulukan sahabat
kalau setakat ingatkan orang tapi kau sendiri tak praktikkan
lupakah kau pada ayat Allah
dalam surah As-saff ayat 2 hingga 3?

5. Kata-kata akan diuji
Aku tahu
Dan aku diuji

6. Moga Allah izinkan aku terus berkata-kata
dan
Moga diberi keberatan iman tika diuji

7. Doakan aku jadi baik
Aku nak jadi baik
Macam mane nak jadi baik ni???
dengan tak jadi jahat la...

8. Mengarut je lebih Hanis ni..





Sunday, December 30, 2012

Entri Last 2012


"Demi masa! Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka yang berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran" (Surah al-Asr). 


Benarlah ayat cintaNya, "berpesan2 dengan kebenaran &  berpesan2 dengan kesabaran". Sungguh rugi bagi kita yang leka daripada berpesan-pesan, hikmahnya berpesan-pesan ini mampu menyegarkan iman, Subhanallah...Iman itu ada naik turunnya, saat iman seperti power rangers, air mata mudah sungguh untuk mengalir mengenangkan betapa rapuhnya diri, betapa jauhnya diri kita pada sang pencipta, betapa banyaknya dosa yang dilakukan, dan betapa lalainya diri kita pada Dia. Namun, saat iman seperti undertaker atau the rock ketika kalah bergusti, dosa yang menggelapkan hati terasa seperti angin lalu..Sahabat, jazakillahu khairan kathira kerana sudi berpesan-pesan...

Sungguh, bicara yang lembut yang hadir dari jiwa dan hati yang bersih mampu menyentuh hati-hati insan yang disayangi. Nada suaranya tidak perlu meninggi, perkataannya tidak perlu menggegar bumi, hanya seoles senyuman dan nada suara yang lembut mengeluarkan butir-butir hikmah, juga sirah-sirah Rasulullah s.a.w mampu melembutkan hati yang keras hingga mengalir titisan keinsafan.

Jiwa yang bersih yang dekat dengan Allah, terpancar di wajahnya kelembutan dan ketenangan. Insan-insan lain apabila melihatnya, terasa hati seperti disimbah ais, Subhanallah sejuk mata memandang. Persoalannya, apabila insan lain melihat kita, bagaimana perasaan mereka?..Allahu Allah...Ketenangan yang terpancar di wajahnya adalah hasil hati yang sentiasa brzikir mengingatiNya, minda yang selalu memikirkanNya, dan ibadah-ibadah lain yang mendekatkannya pada si Dia..

sahabat yang baik akan membuatkan kita menjadi manusia yang baik…
mari kita lihat cara pilih sahabat menurut ULAMA
  • apabila melihatnya, mengingatkan kita kepada ALLAH
  • apabila sahabat berkata-kata, bicaranya mengingatkan kita kepada akhirat
  • apabila melihatnya amalan perbuatannya, mengingatkan kita kepada kematian
sahabat yang buruk akan menarik kita sama ke NERAKA….
Sahabat, pesanmu, "Harapnya benda ni tak habis di sini sahaja. Allah sayang kita. Kita ada masa lagi". Alhamdulillah, kita masih punya masa. Ayuh sahabat-sahabat yang aku cintai, marilah sama-sama kita mengejar cintaNya..

"Macam mana nak jadi baik???"..Arrrggh, tensionnye, macam mane nk jadi baik ni?.. Bertenang sahabatku, aku tahu kamu ada jawapnnya =)... Jawapan kita mungkin pelbagai sebab ini soalan subjektif, jangan risau, semua jawapan betul, asalkan titik pertemuannya adalah untuk ke JannahNya. Masalahnya, kita tahu jawapannya, tapi kita abaikan cara-cara untuk menggapainya. Maafkan saya, bukan 'KITA' tapi AKU...

Tirai 2012 akan berakhir sebentar lagi. Tahun 2012 menyaksikan banyak peristiwa yang berlaku. Peristiwa-peristiwa itu jika dikupas satu persatu, ku yakin ada hikmahnya, asalkan sahaja dilihat dari mata hati. Bagaimana amal ibadahmu wahai hanis sepanjang tahun 2012??! Jawab Hanis jawab!!.. ok tetibe emo...tetibe rasa nak lempang dan cubit diri sendiri, benci diri sendiri....Astaghfirullah...Di sini saya ingin membawa sebuah kisah..

Umar bin al-Khattab r.a meriwayatkan bahwa satu ketika dibawa ke hadapan Rasulullah saw satu kumpulan tawanan perang. Ternyata terdapat seorang perempuan di kalangan rombongan itu sedang mencari-cari sesuatu  ( anaknya ). Setiap kali dia menjumpai bayi di kalangan rombongan tawanan itu maka dia pun terus mengambil dan memeluknya dan menyusuinya.

 Maka Rasulullah saw pun berkata kepada kami,“Apakah menurut kamu perempuan ini akan tergamak melemparkan anaknya ke dalam julangan api?”. Maka kamipun menjawab, “Tentu saja dia tidak akan sanggup melakukannya, demi Allah. Walaupun dia sanggup, pasti dia tidak ingin melemparkan anaknya.” 

Maka Rasulullah saw pun bersabda : “Sesungguhnya  Allah jauh lebih menyayangi hamba-hambaNya dibandingkan kasih sayang ibu  ini kepada anaknya.” ( Imam Bukhari dan Muslim)
Allah...Allah..Allah...sayangnya Allah pada kita, tidak tersenarai nikmat-nikmat yang dikurniakanNya...Nikmat Iman dan Islam adalah nikmat yang terbesar kita miliki..Alhamdulillah kita lahir sebagai Islam sedangkan bapa saudara Nabi Muhammad s.a.w sendiri tidak terpilih untuk mati di dalam Islam...Maka nikmat Tuhan yang manakah yang kamu dustakan??? Allah....

Allah masih beri kita masa. Allah masih beri aku masa. Moga aku menggunakan sebaik-baiknya untuk mencapai redhaNya. KAMU!! ye KAMU! Kamu wahai sahabatku, kamu bertanggungjawab untuk kita sama-sama meniti jalan tarbiyah ini...Marilah kita bersama-sama berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran...=)

Wallahua'lam... Maaf atas segala kehilafan atau ayat-ayat yang perasan diri sendiri bagus tahap infinity... Niat di hati sebagai peringatan untuk diri sendiri...


Solehah-to-be;
Madusemalu.








Entry updated

Saya nak update entry
tu je
sekian, terima-kasih...

motif??

Wednesday, December 19, 2012

Mencintai Biar Sejantan Ali R.A

Akh…

Aku rasa aku belum bersedia la..

Iya la, aku ni, kontribusi dalam dakwah pun masih lagi bawah paras minimal,

Tak tergamak aku nak fikir soal ni ..

Kau tahu kan Aiman,

Cita-cita aku nak jadi macam Usamah b Zaid ? Mus’ab bin Umair ? Ali B Abi Talib ?

Mereka semua tu, pemuda pengugah zaman …

Usamah B. Zaid, seawal usia 18 tahun sudah memimpin armada perang, Mus’ab B. Umair, usia 20 an macam gini dah jadi duta untuk membuka dakwah Islam di Madinah, Ali B. Abi Talib pula… aisyhh jangan cakap la…

Malu la aku dengan depa ni oi dekat akhirat nanti…

Hrmm..

Aiman mengeluh

Raed, Raed ..

Kau keliru ni..

“Mari aku bentangkan satu fakta, biar terbukak sikit biji mata kau tu..”

Raed,

Usamah B Zaid, sebelum dia menjadi panglima seawal usia 18 tahun, beliau telah menikah dengan Fathimah Binti Qais pada usia 16 tahun, Mus’ab B Umair pula telah bernikah dengan Hamnah Binti Jahsy sebelum menjadi duta dakwah di Madinah, dan Ali B. Abi Talib pula mulai mengambil peranan-peranan besar dalam dakwah selepas menikahi puteri Rasulullah saw”

Kesimpulannya mereka telah terlebih dahulu berjaya memimpin keluarga sebelum sukses memimpin dakwah !

#petikan telenovella bersiri "Mencintai biar sejantan Ali r.a"


Copy Pasta dari sini...

Tuesday, November 20, 2012

Muslimin Sayang Muslimat Tak??

Ya, Muslimin mmg sayang muslimat
Di satu-satu perarakan
Muslimat ramai
bergerak secara berkumpulan yang besar
Bangga sangat
err...bersyukur sebenarnya
apabila muslimin membuat rantaian di sekeliling muslimat
Bagi mengelak orang ramai mendekati 
apatah lagi mencederakan muslimat
Muslimin memang sayang muslimat kan?

Peristiwa itu sangat segar di mindaku
Muslimin didenda dengan sangat teruk
SANGAT TERUK
kerana muslimat...

muslimat buat salah
tapi muslimin yg didenda
hingga longlai badan mereka..
sedang muslimat hanya mampu menangis!

Dahulu aku anti 
dengan perkataan sayang pada lelaki
yang aku nampak hanya COUPLE sahaja
takde yang baiknya

Namun setelah peristiwa itu
Aku merasa sayang pada sahabat lelaki
Entah
Sukar diungkap
Walau aku tak kenal mereka
Tak pernah berbual-bual mesra dengan mereka
Tapi aku sayang mereka
Sayang yang bagaimana ea?
ermmm entahlah
tapi sayanglah...

Pelik kan??
takde yang peliknya kalau sayang itu kerana Allah..
Wahai muslimin
Ketahuilah
yang muslimat juga sayang muslimin
Sebab tu muslimat ramai yang garang-garang
sebab nak jaga iman muslimin =)
Muslimin memang ramai yang garang pun
sampai takut nak pandang
eh?
ok melalut...

Tadi kena marah
eh? bukanlah...
kena tegur
kena nasihat
"kenapa muslimat yang angkat???"
"muslimin mana??"
"kan dah jadi ****, kenapa tak bagi arahan???"

hohoho tak tau nak jawab ape
banyak sangat nak jawab 
sampai tak tahu nak start dari mana
perasaan bercampur-baur

ermmm apa yg aku nk sampaikan sebenarnya?
fikir-fikirkanlah dan selamat beramal..
(cakap je lah anis malas nak fikir kan?)
mungkin bayak sangat nak cakap
sampai tak tercakap..

GAMBAR HIASAN ihsan pak cik Google..



Saturday, November 17, 2012

Postmortem #1


Bismillahirrohmanirrahim...
 
Dah lama tak rasa hati yang tenang
Qalbun Salim
Selalu hati berasa resah
Tak tenang

Di wajah memang terpamer senyuman
Namun senyuman di bibir
Tidak selari dengan senyuman di hati
Rupa-rupanya hati sakit
Aku sedar hati sakit
Tapi aku buat tak tahu 
Kasihan hati
Tenat sungguh keadaannya
Namun, aku harus sedar
Hatiku hanya sakit
Tapi masih belum MATI
Kata sahabat
Bersyukur hati sakit
Bersyukur SEDAR hati sakit
Cuba kalau tak sedar
Tiba-tiba je tahu hati dah MATI
Allahu Allah
Nauzubillah

Duhai HATI
Maafkan aku 
kerana mengabaikan perasaanmu
Suatu saat
Aku tahu kau marah
HATIku berasa sakit
Dadaku sakit
Tapi aku abaikan kemarahanmu
Aku mengabaikan fatwa hati
Yang benci akan perbuatanku saat itu
Aku sedar HATI marah
Tapi aku abaikan!

Duhai hati
Maafkan aku
Kerna alpa memberi UBAT kepadamu
UBAT itu ada di sisi
Cuma aku malas untuk mengorak langkah
Natijahnya, hati makin sakit
dari hari ke hari...
 Yang membuatkan bertambah sakit hati
Aku buat perangai

Zikir aku tinggalkan
Matsurat aku remehkan
Dhuha berkira-kira tuk didirikan
Soal akhlak dianak-tirikan
Tangisan Al-Quran dipekakkan
Tahajud aku lupakan
 Masalah hati dibesar-besarkan

Bila hati tak tenang
Lihat kembali amalan kita
Mesti ada amalam yang ditinggalkan
Hingga hati memberi isyarat
Untuk memberikan ubat hati

Tatkala hati memberi fatwanya
Turutilah
Kerana hati itulah yang mengawal seluruh jasad
baik hati seseorang
baiklah seluruh jasadnya
sakit hati
sakitlah seluruh jasadnya

Serius.
Perbaikilah amal kita,
Dalam memperoleh hati yang tenang.
Subhanallah, tenang itu indah.
Lama sudah tidak merasai hati yang tenang.
Mungkin aku silap.
Mungkin aku tak pernah pun merasai hati yang tenang.

Allahu Allah,
kurniakan kami hati yang tenang Ya Allah,
kurniakan kami hati yang basah mengingatimu Ya Allah,
Kurniakan kami hati yang bersih terhadap makhlukmu ya Allah,
 Kurniakan kami hati yang hidup Ya Allah,
Kurniakan kami hati yang ikhlas beribadah kepadamu Ya Allah,
Kurniakanlah kami hati yang merintih mengingati dosa kami Ya Allah,
Kurniakanlah kami hati yang memberi manfaat kepada agamamu ya Allah...

Allahu Allah,
Matikanlah hati ini dalam nikmat IMAN dan ISLAM Ya Allah,
Matikanlah hati ini dalam husnul khatimah Ya Allah,
Matikanlah hati ini sebagai seorang syuhada' Ya Allah...
Moga hati ini,
Berjaya menembusi JannahMu Ya Allah,
Dengan rahmatMu Ya Allah masukkanlah hati ini dalam JannahMu..
Amin Ya Rabbal Alamin...






p/s: Apabila berjumpa dengan sahabat, tagihlah dua benda daripadanya. Pertama, nasihat. Kedua, doanya. Wahai sahabat, aku tagih dua benda ini daripada kamu. Dan pastikan aku KETAGIH!.

Wallahua'lam...

Pendosa,
madusemalu


 

Tuesday, November 6, 2012

Hanis, Ingat Tau!!!

Bismillahirrohmanirrahim
post ni x penting
sila jangan baca
xde faedahnya
sekadar nota untuk diri ini

*** *** I***** *** **** ***
Sahabat ini berulang kali mengingatkan aku
diulang-ulang entah berapa kali
"Tau anis tau, ingat tau"
Alkisahnya 
SALMAH bukan nama sebenar
menantikan jawapan yang tepat
untuk soalannya
jika tepat
dialah zauj dicari dan ditunggu-tunggu
persoalannya
adakah ada insan yg mnjawab dgn tepat??
kita nantikan dgn kesabaran
Salmah sendiri tak tau
adakah insan yg berjaya menjawab?
bilakah?
siapakah?

Hingga satu saat nanti
InsyaAllah
apabila ada
dia bersungguh-sungguh mahu aku
bertanyakan apakah jawapan yg telah diberikan
oleh en.Zauj sehingga berjaya memiliki
SALMAH bukan nama sebenar.

Maksudnya aku kena pergi walimah beliau
dan bertanyakan kepada zauj beliau
ala ala interview gittew

Sejarahnya
pernah ada insan yg gagal menjawab
lantas Salmah mereject beliau
Salmah oh Salmah
uniknya dirimu
unik lagi peribadimu

Kesimpulannya,
Jodoh pertemuan rahsia Allah
Jom kita ubah diri dahulu
Kejar akhirat, dunia akan menyusul! ^_^
InsyaAllah
 Moga Allah permudahkan...
 
hik hik...comel je...



Thursday, November 1, 2012

Random Story #2 -Kerana Kutu-

Dulu-dulu
Sejak kecil lagi
Mama dan abah tak suka bela kucing 
Mama kata nanti kotor
Lagi kecil aku kempunan bela kucing

2012
Seekor kucing hitam betina
yang sarat mengandung
ok, bunting
muncul di rumah
mama tak sampai hati
sebab tengok perut dia yang sangat besar
mama terbayang kalau mama yang mengandung
diizinkannya adik-adikku untuk membela Si Hitam
(Bukan kali pertama kot bela kucing, tapi yg kali ni lain, special!)



Si Hitam lahirkan 6 ekor baby 
yang sangat gemuk dan comel
sangat comel!!
Si Hitam, bulunya semuanya hitam
tapi anak-anaknya berbeza-beza warnanya
hitam dan putih di'blend' dengan sempurna
mungkin 'suami'nya seekor yang 'hensem'

Suatu pagi
mama nak pergi sekolah
malangnya
Junior berada di bawah kereta
mama tak sengaja 
mama terlanggar junior
junior terdengkot-dengkot
adik-bradik junior mengerumuni dia
mereka memandang mama dengan pandangan tajam
balik sekolah
junior dah mati
Irfan nangis-nangis dan marah-marah
aku ingat lagi
mama menangis-nangis cerita pada aku
rasa bersalah mama menebal

2 bulan selepas itu
aku pulang berhari raya haji

Ahad lepas
28/10/2012
aku bising kucing-kucing dipenuhi kutu
zarif pergi beli ubat kutu
tanya tauke kalau kucing jilat bulu die
 mati tak kucing tu
tauke tu geleng je
zarif lumurkan semua bulu kucing dengan ubat kutu tu
rancangnya esok baru nak mandikan
dah arahan ubat tu begitu

Isnin
29/10/2012
aku di dapur sedang beri Si Hitam makan
terdengar jeritan Mickey di luar rumah
kulihat Mickey melompat-lompat dalam semak 
di luar pagar rumah
melompat-lompat dengan suara nyaring!
matanya ketakutan, hitam penuh!
dia terbaring
kemudian terlompat-lompat sambil terjerit-jerit kembali
Seluruh badannya menggigil
mukanya penuh kesakitan
dia menyeringai
aku terpinga-pinga
Si Hitam hanya memerhatikan Mickey
aku bingung
kena patuk ular ke?
kena racun ubat kutu ke?
kena sawan ke?
kenapa Mickey ni?
Mickey menggila!
Ku angkat Mickey ke dalam rumah
Aku basuh bulunya
Aku balut badannya dengan kain
dan ku ikat dengan tali pinggang adikku
Mickey meronta-ronta
Berkali-kali aku meminta maaf pada Mickey
Aku tak mampu membantunya
Sayu hatiku
Aku tahu Mickey sangat sakit dan terseksa
Aku cuba call mama
tapi aku takde kredit 
Aku sorang-sorang di rumah
Aku tak tahu nak buat ape
lebih kurang 5 jam selepas itu
5 jam yang amat menyeksakan
Mickey bertambah lemah
aku suap Mickey dengan air garam
tak tahu!
Aku tak tahu nak buat apa
aku fikir
garam boleh membantu
meneutralkan racun
 simptom-simptom seperti
melompat-lompat
terjerit-jerit
menggelupur
terbaring lesu 
silih berganti selama 5 jam itu
Tengahari itu
Mickey
melepaskan nafasnya yang terakhir
di tanganku
aku menyaksikan sendiri
detik-detiknya yang terakhir
Sayu
Pulang dari sekolah
Zahin menangis-nangis dan marah-marah
kerana kehilangan kucingnya.
Sah!!
Ahad kelmarin
Setelah Zarif melumurkan cecair racun kutu pada badan kucing
Dia meninggalkan bekas itu begitu sahaja
Dan kami sekeluarga keluar selepas itu
Untuk menghantar Izzat, Zarif, dan Ina 
ke sekolah dan universiti masing-masing
dalam masa yang sama
anak-anak kucing itu 
dengan naifnya meminum semua air racun itu
Allahurobbi
Menggelabah kami sekeluarga
Mencari anak-anak kucing yang lain
Upin dan Ipin kelihatan lemah tidak berdaya
badannya menggigil-menggigil
segera abah ambilkan air kelapa dan memaksa 
Upin dan Ipin meminumnya
Upin dan Ipin sahaja
mewarisi kehitaman Si Hitam
Semua bulunya hitam
Mereka nampak ada peluang untuk hidup

Isnin malam Selasa
Tidurku tidak lena
Upin sepanjang malam
mengulang-ulang simptom-simptom 
yang Mickey alami
Sangat kasihan
tapi aku tak mampu membantu
Selasa tengah hari
Upin pergi jua
Ipin??
mengiaw-ngiaw keseorangan
dia memencilkan diri
dan turut mengulangi simptom-simptom
Mickey dan Upin
Pilu hati ini
Saat terlihat Ipin terkejang-kejang menahan sakit
sehingga terkencing-kencing tubuh kecil itu
Aku meminta maaf berkali-kali
Zahin bersungguh-sungguh menjaga dan merawat Ipin
tengahari Rabu 
Ipin pergi
Tanpa terjerit-jerit
seperti Mickey dan Upin
Nabil, Irfan, dan Zahin
menguburkan mereka sebelah-menyebelah
sempat ditaburkan bunga-bungaan
4 kubur kecil berbaris 
Kini tinggal Jeneral dan Junior 2
Jika dahulu
6 ekor berebut-rebut mahu menyusu
kini tinggal 2 ekor
 Oh tidak!
kini
tinggal junior 2 sahaja
Jeneral menghilangkan diri
Entah ke mana
merajuk mungkin
Junior 2 dan Si Hitam
bermain-main bersama-sama
Sayu lagi sekali
dari 7 ekor
tinggal 2 ekor sahaja
Sedih
Semua orang sedih
Namun
Telah ketentuanNya
Ku pasti ada hikmahnya

Junior tinggal sorang-sorang dah sekarang...

pengajaran
Buat kerja sampai habis
Jangan tinggalkan bekas racun merata-rata
Sayangi bila ada, rindui bila tiada
Insaf melihat azabnya sakaratulmaut
mereka hanya kucing yang tiada dosa
sedang aku???
tidak terhitung banyaknya!
Allahurobbi

Tuesday, October 30, 2012

Random Story #1

Sangat suka ramai-ramai dalam kereta
Walau sempit dan sedikit mabuk
Sebabnya
Semua orang ada kat situ
Dan kena dengar cerita orang lain
Walau dia tak nak dengar
Sebab tak boleh nak lari

Suka duk dalam kereta 
Sebab boleh marah adik-adik
Yang buat bising kat belakang
Dan ketawa tanpa tomakninah

Tanpa sedar 
duduk ramai-ramai dalam kereta
Boleh mengeratkan ukhuwwah
Jika pandai mengambil kesempatan

Kisah Sebuah Perjalanan Dari Tanjung Malim ke Muar

Abang : Kenapa ko pakai khemah kat kepala nis??

Aku : Bio ler aku nak pakai... =___='

****************

Abang : Kenapa ko pakai langsir Nis kat kepala?

Aku : =____='

****************
Abang : Bagusnya, tak payah bawak kain lap. Boleh guna ni aje.

Aku : Abang!!! Kotorlah tangan tu...=____='

****************

Abang : Waaaaaaaa bestnye dalam ni. Rasa selamat la nyorok dalam ni!!! Best! Best!

Zarif : Ha'a la...Huuuuuuuuu bestnye! Cepat-cepat sape nak masuk lagi. Best macam ade aircond.

Aku : Mama~ Tengok la dorang nih maen nyorok-nyorok dalam tudung kite~!...

****************TAMAT*******************

Wahai abang, adik-adik, serta siapa sahaja...Sungguh aku tak kesah dan tak kecil hati pun... 'khemah' ke 'langsir' ke 'kain lap' ke, apa-apa sahaja panggilan manja untuk tudung labuhku, asalkan aku tahu khemah dan langsir ini untuk mencari redhaNya...^____^

p/s : mungkin tudung labuh boleh digunakan untuk menangkap ikan di sungai. Tambah lagi satu panggilan untuk tudung labuh, 'jala'.

Selesa memakai khemah, langsir, dan jala....=)





Wednesday, October 17, 2012

Senyuman di Hati

Hati
Hati-hati dengan hati
Kuatkan hati
Tabahkan Hati 
Hiasi hati

AAAAh sukarnya mahu mengungkapkan
biarlah
tak semua rasa perlu diluahkan

Senyum
Senyum walau dalam kepahitan
Senyum walau saat itu 
Anda tiada rasa pun mahu tersenyum
Tapi ukirlah senyuman
Yakinlah
senyuman yang tak seberapa itu
mampu menenangkan dan
menceriakan hari insan lain.

Tersenyumlah
Walau saat itu 
fikiran anda diracuni oleh perasaan yang entah apa-apa
Tersenyumlah
Walau saat itu
Fikiran anda dibebani dengan pelbagai perkara yang bertimpa-timpa
Tersenyumlah
Walau saat itu
Anda tak mampu pun nak tersenyum
Tapi tersenyumlah..

Aku akui
bukan mudah
tapi tak mustahil
ade berani??
aku ada...
kau ada???

Tuesday, October 16, 2012

Bulatan Gembira 2

Bulatan Gembira 2
Along banyak tersengguk-sengguk
daripada mengangguk-angguk
sampai saat ummi tak larat dah nak kejut
Maafkan along Ummi

Sudahlah Along tak revise
tak buat 'homework' ummi
Boleh pula tidur dengan lena sekali
ummi tanye, along jawab
'takde idea'
Astaghfirullah

Malam kita berbulatan
Kita sentuh surah al-Muddasir
Walaupun mata along tengah nyawa-nyawa ikan
tapi along dapat jugak input tau ummi

Maksud surah al-Muddasir:

 1. Wahai orang Yang berselimut!
2. bangunlah serta berilah peringatan dan amaran (kepada umat manusia).
3. dan Tuhanmu, maka ucaplah dan ingatlah kebesaranNya!
4. dan pakaianmu, maka hendaklah Engkau bersihkan.
5. dan Segala kejahatan, maka hendaklah Engkau jauhi.
6. dan janganlah Engkau memberi (sesuatu, Dengan tujuan hendak) mendapat lebih banyak daripadanya.
7. dan bagi (menjalankan perintah) Tuhanmu, maka hendaklah Engkau bersabar (terhadap tentangan musuh)!
 "Kualiti Petugas Islam"
errrrr
time ni along betul2 x mampu bukak mata
apa yang penting untuk mengejar kualiti
dalam bergelar abnaul haraki
yang pertama adalah
Aqidah yang jelas dan mantap
KEFAHAMAN
tak semua orang yang berjuang itu atas dasar kefahaman
tak semua yang pergi berhimpun itu atas dasar aqidah
maka rugilah jika semuanya atas dasar adat dan semangat 
Aqidah itu umpama akar tunjang
baik akarnya, baiklah seluruh pohon

Penyokong dan Pendokong
mana satu pilihan hati?
Op Cos (of course) la nak jadi pendokong kan?
namun........
sejauh mana pendokong itu mendokong?
dan sejauh mana penyokong itu menyokong?
ya, memang pendokong itu penyokong
dan penyokong tak semestinya pendokong
TAPI
yang bergelar pendokong ini adakah betul-betul 
sedang mendokong???
dan tanpa disedari yang penyokong itu 
sudah seperti pendokong
muhasabah diri seketika...

Hehehe
along rugi sebab tak dapat banyak input
macam angah, alang, dan ucu
jadinya
ummi buat la entry pasal ni
cerita balik
heeeee sory~~

sory so much of so many
like a lot and very very most 
sory and i'm sory

='(


 

Monday, October 1, 2012

Bulatan Gembira 1

Mengambil ibrah dari kejatuhan Khilafah Turki Uthmaniyah 
 Mustafa Kamal Ataturk
Seorang munafik
berselindung di sebalik nama seorang muslim
sedang jiwanya membara mahu 
menjatuhkan Islam

KEBENARAN yang tidak terancang
dapat dikalahkan dengan
KEBATILAN yang  terancang

Kekuatan berjemaah 
Mereka yang munafik juga 'berjemaah'
kerana mereka 'berjemaah'lah 
khilafah Turki Uthmaniyah
dapat ditumbangkan
bukan sedikit usaha
bukan sekejap masa
tetapi 
sejak Mustafa Kamal Ataturk 
dalam kandungan lagi
perancangan jahat mereka
dirancang dengan teliti.

Jika mereka mampu menumbangkan
sebuah kerajaan yang gah saat itu
Mengapa tidak kita?
 (Amboi hanis, ni dah masuk politik ni!!)

Ayuh sahabat-sahabat kita berjemaah
kita bersatu hati
"kambing biri-biri yang bergerak dalam kumpulan
tidak akan diserang dengan serigala seekor"

'Sesungguhnya Allah mencintai orang yang berperang dijalanNya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh.'

-Surah as Saff ayat 4-









Sunday, September 23, 2012

Aku Rela Jadi Isteri Kedua & Aku Tak Rela Jadi Isteri Kedua

"Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Fikri tegas dan yakin.

Tiba-tiba mata Fatimah merah, air mata mula bergelinang di kelopak bawah.

"Tak sangka awak sudah beristeri! Awak jahat! Sanggup mempermainkan hati saya. Awak ingat saya tiada maruah? Hah!" pekik Fatimah dengan suara tersekat-sekat.

Mata Fikri liar melihat kiri kanan, mungkin ada sesiapa yang memandang perlakuan dia dan Fatimah. Bukan takutkan pandangan manusia, tetapi lagak Fatimah langsung tidak selari dengan penampilannya.

"Saya ingat kita lama berkawan, awak masih bujang. Tapi rupa-rupanya..." Fatimah mula sebak.
"Tak. Maksud saya – "

"Sudah! Jangan bermulut manis lagi. Cukup!" potong Fatimah dengan kasar.

"Awak nampak macam alim, tapi sanggup menipu saya. Dan awak sanggup melamar saya menjadi isteri kedua awak. Awak ingat saya ni siapa?" suara Fatimah semakin tinggi, setinggi egonya.

Fikri diam seribu bahasa. Dia sudah tahu 'Fatimah' di sebalik Fatimah yang dia kenal selama ini.
 Fatimah bergegas dari situ sambil mengelap air mata dengan tudung labuhnya berwarna kuning. Dalam hatinya, Fikri seolah-olah menghinanya apabila memujuknya untuk bermadu.
Fikri muram. Namun masih terselit kekecewaan di sudut hatinya. Kekasih hatinya belum bersedia rupa-rupanya.

"Ada hikmah," bisik hati kecil Fikri, sekecil pandangannya terhadap Fatimah.

Hujung minggu berjalan seperti biasa. Program-program dakwah menyibukkan jadual Fikri sebagai seorang Muslim yang beramal dengan apa yang diyakininya. Duitnya banyak dihabiskan untuk memenuhi tuntutan dakwah yang seringkali memerlukan pengorbanan yang tidak berbelah bahagi. Namun, hatinya tegas dan yakin bahawa inilah jalannya. Jalan yang membawa dia menemui Tuhannya dengan hati yang tenang serta bahagia di hari kelak.

Keyakinan serta keaktifan Fikri berdakwah sedikit sebanyak memenangi hati gadis-gadis dalam jemaahnya. Malah, Fikri dilihat sebagai calon suami yang bakal memandu keluarganya nanti ke arah memperjuangkan agama yang dianutinya sejak sekian lama. Sudah terlalu ramai muslimah yang menaruh hati padanya, namun, Fatimah terlebih dahulu rapat dan memenangi hati Fikri. Bagi Fatimah, Fikri seperti pelengkap kepada dirinya. Namun, hanya sehingga saat Fikri melamarnya menjadi isteri kedua.

Fikri masih lagi aktif dalam dakwah meskipun hubungannya dengan Fatimah nampak seperti tiada jalan penyelesaian. Dia mahu berbaik dengan Fatimah, namun sikap Fatimah yang keras dan kurang memahami erti dakwah membantutkan usaha Fikri tersebut. Bagi Fatimah, Fikri tak ubah seperti lelaki lain.

Gerak kerja dakwah Fikri berjalan seperti biasa. Siangnya ke hulu ke hilir memenuhi program serta amal jariah kepada masyarakat. Malamnya sibuk dengan mesyuarat dengan sahabat-sahabat seangkatannya. Fikri semakin percaya jalan dakwahnya, sama sekali dia tidak akan berganjak dari jalan ini hatta datang ancaman sebesar gunung sekalipun. Dia terlalu matang, jauh sekali daripada pemikiran pendakwah lain yang semudanya.

Namun, Allah s.w.t. Maha Mengetahui lagi Maha Pemurah. Sekali lagi Dia menghantar seorang perempuan bagi menguji Fikri, sama ada dia menjadi pemangkin atau perencat bagi dakwah Fikri.
Suatu petang dalam suatu program dakwah di sebuah madrasah, Fikri dikejutkan dengan luahan ikhlas dari sahabat lamanya, Nusaibah. Fikri sekali lagi gusar takut-takut Nusaibah tidak dapat menjadi sayap kiri perjuangannya selepas berumahtangga nanti. Isteri pertamanya sudah pasti membawa Fikri menemui Tuhannya, namun, Nusaibah yang kurang dikenalinya adakah sama seperti Fatimah atau tidak?

Fikri bercelaru, tetapi tidak bermakna lamaran Nusaibah ditolak. Dia meminta sedikit masa untuk memikirkan keputusan tersebut.

Setelah merisik pemikiran Nusaibah daripada beberapa sahabat terdekatnya, Fikri berjumpa dengan Nusaibah bertemankan sahabat baiknya. Dengan tegas dan yakin, sekali lagi Fikri mengulangi soalan yang pernah ditanya kepada Fatimah.

"Awak sudi jadi isteri kedua saya?" tanya Fikri tanpa segan silu.

"Sudi," jawab Nusaibah ringkas.

"Er, betul ke ni?" tergagap Fikri menerima jawapan Nusaibah yang tenang dan yakin.

Nusaibah mengangguk kepalanya sedikit. Langsung tiada rasa takut mahupun kecewa apabila lamaran sebagai isteri kedua yang dilafazkan oleh Fikri.

"Kenapa saya?" tanya Fikri ingin tahu.

"Saya ingin membantu gerak kerja dakwah awak," jawab Nusaibah yakin tetapi sedikit malu.

"Baiklah," jawab Fikri tersenyum.

Akhirnya, Fikri dikurniakan sayap kiri yang sangat membantu dalam gerak kerja dakwahnya selama ini. Setelah seminggu mendirikan rumahtangga bersama Nusaibah, Fikri terasa dakwahnya semakin laju. Jadualnya senang, pakaiannya dijaga, makannya disedia. Malah, Nusaibah sangat membantu gerak kerja Fikri semampu mungkin. Setiap kali turun ke lapangan untuk berdakwah, Fikri membawa Nusaibah untuk membantu kerja dakwah seadanya.

Kadang-kala letih menyinggah Nusaibah. Suaminya terlalu kerap keluar berdakwah, seperti mesin yang tiada hayat. Namun, inilah yang dia yakini sebelum berkahwin dengan Fikri. Membantu suami melancarkan gerak kerja dakwah. Nusaibah juga berjaga-jaga takut dirinya pula yang menjadi pembantut atau penghalang dakwah suaminya.

"Abang, saya nak tanya boleh?" sapa Nusaibah dalam kereta sewaktu dalam perjalanan ke sebuah program dakwah.

"Ye sayang?" jawab Fikri sambil memandu.

"Abang tak pernah pun bawa saya jumpa isteri pertama abang," luah Nusaibah yang sangat teringin berjumpa dengan madunya.

"Dah sampai sana nanti, kita akan jumpa," Fikri menoleh sedikit ke arah Nusaibah, sambil tersenyum.

"Yeke? Dia datang program tu rupanya," jawab Nusaibah riang.

Hatinya berdebar ingin berjumpa madunya yang banyak membantu Fikri dalam gerak kerja dakwah. Di sudut kecil Nusaibah, dia merendah diri kerana usahanya membantu dakwah suaminya hanya sedikit berbanding dengan isteri pertama Fikri yang banyak membantu selama ini. Tidak hairanlah Fikri aktif dalam dakwah sebelum ini.

"Kita dah sampai," Fikri membuka pintu keretanya sambil memegang beg berisi fail ditangannya.
Fikri berdiri, mengadap ke arah sebuah khemah di hadapan masjid, lalu menoleh ke arah Nusaibah yang berdiri di sebelah kiri kereta.

"Itu isteri pertama abang," Fikri menuding jari ke arah khemah tersebut.

"Mana bang?" Nusaibah mengecilkan matanya, fokusnya mencari arah jari Fikri.

"Tak nampak pun," Nusaibah meninggikan sedikit hadapan kakinya.

"Siapa nama isteri pertama abang?" Nusaibah sangat berdebar.

Fikri tersenyum lebar, memandang Nusaibah penuh tenang.

"Perjuangan," jawab Fikri.

*salin, edit dan tampal dari SINI

~mungkin belum masanya utk membicarakan soal nikah..Namun, berdoa untuk pasangan yang soleh/solehah itu seharusnya bermula sejak akil baligh lagi. Dan aku rela untuk menjadi madu kepada sebuah PERJUANGAN, berkongsi suami dengan perjuangan, berkongsi masa dengan perjuangan, serta berkongsi wang ringgit dengan perjuangan. Moga aku diberi peluang dan kemampuan dalam menjadi MADU sebuah PERJUANGAN. Moga aku bukan batu penghalang untuk pasanganku berjumpa dengan isteri pertamanya iaitu PERJUANGAN. Aku harap aku pemudah cara dan batu loncatan bagi pasanganku berjumpa dengan PERJUANGAN. Usahanya bermula sekarang, solehahkan diri, mantapkan diri, hiasi peribadi, ikhlas kerana Illahi~~

~Tak kesah madu bernama PERJUANGAN,tapi sangat kesah dengan madu bernama Salmah, Rogayah, Atiqah, Farah, dan yang sewaktu dengannya...=)

Monday, September 17, 2012

Sayang Kamu Kerana Allah

Farah : mungkin awak boleh jadik imam

Ani : Alamak, saya sakit perutlah awak. takpe takpe, awak solat dulu, nanti saya masbuk.

Farah : Nampak dah permainan dia.

Ani cepat-cepat masuk tandas. Masing-masing tergelak sendirian. Masing-masing mengelak dari menjadi imam. Namun, masing-masing mahu berjemaah. Usai memberi salam, sekali lagi 'pertelingkahan' berlaku. Farah cuit Ani. Ani cuit Fara. Farah jeling Ani. Ani jeling Farah. Farah tutup muka. Ani tutup kepala.

Farah : Cepatlah Ani, Farah nak dengar doa Ani. Dah lama tak dengar, rindu.

Ani : Eleh, tipu. Tadi Ani dah baca doa kan. Farahlah pulak.

Farah : Doa Ani sedap.

Ani : Allahuakbar..Astaghfirullah...Ani sakit tekaklah awak.

Farah : Tapi masih boleh baca lagi. Cepat-cepat, tak baik bazir masa.

Usai lantunan doa dihayati dan diaminkan, mereka bersalaman.

Ani : Terima-kasih awak jadi imam saya. Mintak maaf salah silap.

Farah : Saya pun mintak maaf jugak.

Sepasang kawan itu pun mula melipat sejadah. Errr, melipat sambil bermain.

Ani : Awak sayang saya?

Farah : hehehe..tak! kenapa nak kena sayang awak?

Ani : Betul awak tak sayang saya?. Pandang mata saya dan cakap awak tak sayang saya.

Farah : Saya tak sayang awak. (sambil membulatkan mata)

Ani : Sampai hati awak.

Farah : Ani,,maaf..Farah sayang Ani.

Ani : Pandang mata saya dan cakap awak sayang saya.

Farah : Saya sayang awak. (terus tutup muka)

Ani : hehehe...Saya sayang awak jugak....kerana Allah..

Terburai gelak tawa sepasang kawan itu. Terpancar kebahagiaan di wajah mereka.

Ani : Farah, jom makan. Ani lapar la.

Farah : Ok ok jom makan. Meh Farah suap Ani.

Ani : Yeaaay! jom~

Sedang mengunyah nasi tidak melebihi 40 kali,

Farah : Ani...Ani...Farah malu dengan Ani..

Ani : Ani lagi malu dengan Farah. Baik je orangnye..

Farah : Astaghfirullah..takde maknanya..Amin...aminkan aje..dah..dah..jangan cakap lagi..

Ani : Ye, untung Ani dapat Farah. Untung Ani dikelilingi sahabat-sahabat yang baik.

Farah : Maafkan Farah ye. Kalau ada ape-ape Ani beritahu dan tegur Farah ye. Farah takut. Farah ni teruk. Malu dekat orang lain.

Ani : Farah takde salah dengan Ani pun. Takde langsung. Ani yang banyak buat salah. Maafkan Ani ye.

 Farah : Ani bagilah pengisian kat Farah.

Ani : Allah,..Farah lah start dulu..pastu nanti Ani tambah-tambah. Jom kita pilih topik.

Lalu pengisian di kala santapan pun bermula.

"Ani sayang Farah kerana Allah. Sayang sangat-sangat. Rasa macam dah jatuh cinta. Alhamdulillah, indah sungguh perasaan ini." monolog Ani sambil menguis-nguis nasi. "moga kita menjadi mawar agama, bidadari dunia dan syurga, dan pergi menemuiNya sebagai seorang syuhada'"..


           **********************************

Indahnya persahabatan hanya keranaNya. Selalu berpesan-pesan dengan nasihat dan berpesan-pesan dengan kebaikan. Sama-sama bertatih menuju mardhotillah. Aku jatuh, kau hulur tangan. Aku tempang, kau pimpin tangan. Aku luka, kau rawat. Aku hiba, kau tiup semangat. Aku lemah, kau beri taujihad. Andaiku tiada lagi di bumi, harapnya kau hantarku dengan alfatihah. Moga kita berjumpa di jannahNya. Aku sayang kamu kerana ALLAH sahabatku...



Jujur,
madusemalu








Friday, September 14, 2012

Kelangsungan Dakwah

Senyap
Tidak bererti mengalah
Berjuang
Tidak semestinya turun ke padang

Kelangsungan Dakwah
Perlu dititkberatkan

Warna sebenar kita
hanya aku dan kau yang tahu.

Monday, September 10, 2012

Kafarah Dosa

Alhamdulillah
sakit dapat mengurangkan dosa
sakit dapat belajar erti sabar
sakit dapat 'berehat'
sakit dapat mengingatiNya selalu

Demam
ini baru demam
sudah tidak mampu berbuat apa-apa
kerdilnya kita

Allahuakbar
Allah Maha Besar

Sungguh kita ini hambaNya
Hamba
Hamba
Hamba
banyak yang tersurat dan tersirat
dari ungkapan pendek
'HAMBA'

Ayuh sahabat
Mari menjadi HAMBA...

Tuesday, August 28, 2012

Perasaan Apakah Ini???


Hati berat untuk melangkah
Entah mengapa
Hati ini berat untuk ke sana
Namun ku gagahi jua
aku bermohon
"Ya Allah, Kau berilah aku 'sesuatu' dari sana ya Allah"
'Sesuatu' yang tak mungkin aku lupakan
Akhirnya tiba juga aku di bumi darul Iman..

Kejadian itu
teramat sangat memberikan 'sesuatu' pada aku
Allah, Allah, Allah...
Subhanallah
Indah sungguh nikmat bersaudara ya Allah

Pada keluarga PERJUANGANku
baiah itu seolah2 akad nikah
yang mengikat kita semua
mulanya aku bukan sesiapa bagi kamu
kini kita seperti adik-beradik
hingga masalahku menjadi masalahmu
tangis mereka menjadi tangis kita
panggilan demi panggilan
juga SMS kuterima
mengucapkan kata2 semangat
bertanyakan khabar
menandakan sayangmu padaku
jujur aku terharu
aku teramat sangat terharu
entah bagaimana harus aku luahkan
terasa mahu memeluk kalian dengan erat satu-persatu
dengarkanlah
ana uhibbukum fillah...

Pada keluarga JMK yang aku kasihi
maaf, maaf, dan maaf
rasa bersalah itu membarah di hati
menjadi pengajaran yg cukup sempurna
maafkan aku
seinfiniti terima-kasih
atas sumbangan kalian
aku malu
malu menyusahkan diri kalian
Allah....
sayangnya aku pada kalian
moga Allah memberkati kehidupan kamu semua
dan dipermudahkan segala urusan

Alhamdulillah ya Allah
Kau memberi ujian
lalu Kau memujuk aku
romantiknya dirimu
Kau tidak tinggalkan aku keseorangan
Kau beri aku sahabat-sahabat
yang berhati mulia
yang sayangnya bukan hanya di bibir
yang sayangnya bukan hanya di dulang
yang sayangnya bukan hanya di FB
tetapi sayangnya di hati...
perasaan apakah ini Ya Allah???
sungguh aku bertuah memiliki perasaan ini
Allahuakbar
inilah nikmatnya sebuah ujian
sungguh nikmat
Allah....
Alhamdulillah...

Ya
memang ramai orang kurang baik di dunia ini
tetapi
masih ramai lagi yang baik di dunia ini
semalam aku terjumpa seorang org kurang baik
hari ini
aku jumpa 100 orang org baik...

Aku percaya
setiap kejadian itu
walau kita sendiri tidak mampu memikirkan 
hikmahnya sesuatu itu berlaku
percayalah
yang Allah sedang mengatur
yang terbaik buat kita
kerana Dia
Maha Mengetahui
lagi Maha Pengasih dan Maha Penyayang
UKHWAH FILLAH
kini aku benar-benar merasainya
Alhamdulillah....

Perasaan apakah ini???,
madusemalu




Monday, August 27, 2012

Allah SaYang Sangat Hanis...


26/8/2012
Hentian Putra
Baru habis muntah-muntah
Mabuk perjalanan
Pergi Surau
Jam 7.18pm
Belum Solat Asar
Terkejar2 untuk solat
Tinggal beg di saf belakang surau
Masuk waktu maghrib
Terus solat maghrib
Usai solat
beg laptop dan beg balik kampung
Hilang ditelan arus kelalaian
bukan!
Hilang dicuri orang
bukan menuduh
tetapi fatwa hati yang mengatakan
wanita yang lengkap berbaju kurung
bertudung labuh merah
berfurdah merah
yang mengambilnya
dia keluar surau tanpa terlebih dahulu solat maghrib
sedangkan sudah lama dia di situ
Air mata tidak tertahan lagi
teringat mama. abah, dan abang.

Handphone Samsung Galaxy Young berwarna pink
sempat aku belek-belek selama seminggu
hilang juga
pemberian abang tersayang
sangat terharu dengan pemberiannya
kini lebih haru kerana kehilanganya
Innalillah
Alhamdulillah

Netbook acer juga lesap
mama, abah
kite mintak maaf
hanya di kanvas sepi ini
orang mampu ceritakan
bukan takut kalian marah
kite tau mama dengan abah
marahnya hanya sekejap
tapi...
kite tak nak mama dengan abah sedih
dan risau
sebab banyak lagi perkara lain yang
perlu kalian bimbangkan
Ina baru nak masuk U
Tentu mama dan abah risau
Nabil nak UPSR
Zarif nak PMR
Izzat nak SPM
kite sayang mama dan abah
sebab tu tak nak bagi tau..=)
maafkan kite ye..

air mata itu semakin laju meluncur
beg dompet
i/c, kad bank, wang tunai rm170,tafsir al-Quran, baju2 raya
bukan lagi milik aku
Ya Allah
aku halalkan segala2nya yang insan itu ambil dariku
dan Kau bukakanlah pintu hatinya Ya Allah
Moga dia menjadi insan yang benar2 soleh/ah
insan sekeliling memandang
aku biarkan sahaja air itu mengalir menuruni pipi

Hidayah, sahabatku
menggenggam tanganku
hanya dengan bahasa badan
aku faham isi hatinya
di dalam KTM
Dia memujukku
menceritakan sirah nabi Allah
sungguh aku bersyukur dan terharu
mempunyai dia disisiku saat ini
Aku banyak mengelamun
pelbagai perkara yang kufikirkan
aku hanya kehilangan sedikit barang berharga
sedangkan saudara kita di Syria, Palestin, Myanmar,
Hilang segala-galanya!
Namun mereka tetap tabah
kerana kalimah
LA ILAHA ILLALLAH
MUHAMMADARRASULULLAH
menjadi prinsip kehidupan mereka.

Nabi Allah Harun alahissalam
sakit selama 17 tahun
tidak berdoa minta disembuhkan
kerana malu dengan Allah
kerana baginda diberi kesihatan lebih dari 17 tahun.
Aku??
Aku hanya kehilangan sekelumit cuma barang duniawi
Sedang nikmat dan pinjaman lain banyak
lagi yang ku punyai.

Awak.......
Allah sayang Hanis kan?
Sebab tu Allah nak uji
dalam doa
sering kali aku meminta diberatkan IMAN dalam menghadapi ujian
nah, inilah ujiannya
bagaimana nak peroleh keberatan iman jika tidak diuji

“Dan boleh jadi kamu benci pada sesuatu padahal ia baik bagi kamu”. (Al-Baqarah: ayat 216 )

Dari Abu Hurairah ra., ia berkata : Nabi saw. bersabda : “Allah Ta’ala berfirman : “Aku menurut sangkaan hambaKu kepadaKu”. (HR Bukhari).

Dari Jabir bin Abdillah ra bahwa ia mendengar Nabi SAW berkata tiga hari sebelum wafatnya : “Jangan seorang di antara kalian mati kecuali dia berbaik sangka kepada Allah.” (HR Muslim)

Tidaklah seorang mukmin terkena satu duri dan yang lebih besar daripada itu kecuali Allah mengangkatnya satu darjat atau menghapuskan daripadanya satu dosa. (Daripada ‘Aisyah, Riwayat Muslim)

Subhanallah
Allah huakbar
Allah memujuk dengan ayat-ayat cintaNya
romantik sangat!

Namun
air mata ini masih mengalir
mungkinkah aku masih tidak redha?.
Astaghfirullah
Ampunkan aku Ya Allah..
perasaan bersalah menebal dalam hati
pada mama, abah, dan abang
menjadi punca benteng ini sukar dibaiki
air itu terus-terusan mengalir
juga kerana rasa terharu yang amat sangat
pada keluarga Hidayah
yang sanggup membantu
mengeluarkan wang
demi insan yang cuai ini!

Air itu mengalir lagi
keranamu sahabat
sahabat sejati
sukar dicari
aku beruntung
teramat beruntung
memiliki kalian
mengeluarkan wang
menawarkan bantuan
meminjamkan kekuatan
menghembuskan nasihat
membina ketabahan
buat insan hina ini..

ya
jika aku hendak mencari kesalahan
aku jumpa siapa yang bersalah
salah kerajaan tak laksanakan hudud!
(kecurian berlaku berkali-kali di hentian putra)
memang aku cuai
tetapi jika di cari hikmah
banyak hikmah yanh kuraih
Alhamdulillah
terima-kasih Allah
atas pengajaran ini...

Moga Allah gantikan yang hilang
dengan sesuatu yang lebih baik
InsyaAllah..

Moga Allah mengampunkan dosaku
Moga Allah mengampunkan dosa si dia yang mengambil barangku
MOga Allah mengampunkan dosa pemimpin yang zalim
Moga Allah pengampunkan dosa kita semua

Harapan tinggi menggunung
agar daulah Islamiyyah tertegak di bumi Malaysia
ayuh sahabat kita selitkan doa
agar M'sia dipimpin oleh ulama'
yang mengamalkan ajaran Islam
mengikut acuan al-Quran dan as-Sunnah.
Janji belum ditepati;
madusemalu



Tuesday, August 7, 2012

Kisah Nur dan Pa'an Part 2 : Matlamat Tidak Menghalalkan Cara

         
       Nur keluar dari almari. Lucu juga kerana terpaksa menyumbat diri di dalam almari. Nur malu sekiranya ibu bapanya serta adik-beradiknya mendengar perbualan mereka. Nur menghempaskan badannya di atas katil. Fikirannya menerawang. Kaki dan tangan yang seperti beku beransur pulih suhunya. Namun, hatinya masih tidak keruan. Semacam ada perasaan tidak puas hati dan geram. Hatinya tidak tenang. Sukar rasanya bagi Nur untuk mengungkapkan perasaannya dalam bait-bait ayat yang indah. Nur bingkas mengambil wuduk. Kemudian, dia mengerjakan solat sunat 2 rakaat. Air matanya tidak terbendung lagi. Diluahkan segalanya pada yang Esa. Diceritakan segala-galanya pada yang Maha Mendengar. Lama sujudnya pada kali ini. Usai solat, gelora hatinya lebih tenang. Benarlah ayat-ayat cinta Allah dalam surah ar-Ra'd ayat yang ke 28, "Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram". Mengingati ayat itu, terkoyak senyuman di bibir Nur. Senyuman melebar. Ada satu perasaan puas menyelinap di segenap ruang hatinya. Ya, Allah sering memujuk dengan ayat-ayat cintaNya.

        Usai solat dan membaca al-Quran, Nur baring semula di atas katil. Sambil menikmati angin malam dengan ditemani zikir-zikir memuji Allah, fikirannya sekali lagi terbang dibawa angin. Dibiarkannya sahaja mindanya belayar. Nur mengimbau kembali momen-momen ketika bersama Pa'an. Nur teringat akan target yang ingin digapainya ketika bersama Pa'an.

1. Nur nak ubah perangai Pa'an yang kasar
2. Nur nak Pa'an berhenti hisap rokok
3. Nur nak Pa'an selalu pergi surau
4. Nur nak Pa'an berpandangan jauh dan berwawasan
5. Nur nak Pa'an berhenti kawan dengan budak-budak nakal/mat rempit.
6. Nur nak Pa'an jadi macam ustaz..=)

"Pa'an, Nur nak tidur dulu ea. Nanti kejut Nur tau dalam pukul 4 nanti, Nur nak bangun"

"OK Nur, untuk Nur, ape pun Pa'an sanggup buat. Selamat malam bibir merahku"

Jam 4pagi. "Nur, bangun bangun, dah pukul 4 ni, tadi suruh kejut"

"ermmmmm, bangun dah ni. Pa'an tak tido lagi ke?"

"Tak lagi, tak ngantuk pun. Lepas subuh nanti baru Pa'an tidur. Bagusnya Nur bangun tahajud ea?"

"Eh taklah, solat isya' la, tadi tidur Nur tak solat lagi"

"Em ye la tu Nur, ingat Pa'an tak tau ke? k, selamat solat."

      *********************************************************************
"Pa'an kat mana tu?"

"woohhha! bestnye Nur. Tengah tengok budak-budak ni racing. Rugi Nur takde kat sini!"

"Ya Allah, buat ape Pa'an kat situ? Bahaya la. Takde faedah langsung. Dah, pergi balik sekarang. Balik la Pa'an"

"Alaaaaaa! Nur ni. Pa'an baru nak tengok. Bukan senang nak jumpa budak-budak ni race. Ala kejap arr, jap lagi Pa'an balik lar."

"Pa'an, Nur kata balik sekarang balik la. Nur tak kira, balik sekarang!"

"Alaaaa ye la ye la. Tak best la Nur ni. Orang baru nak enjoy. Pa'an balik la ni."

                 ****************************************************************
"Pa'an, Nur ada asma. Nur tak suka bau asap rokok, boleh semput dibuatnya. Pa'an berhenti hisap rokok ea?"

"Nur, Pa'an TAKKAN berhenti hisap rokok"

                ****************************************************************

"Hai bibir merahku, tengah buat ape tu?. Rindunye kat dia. Rindu sangat-sangat tapi kita tak boleh jumpa. Tiap malam Pa'an harap dapat mimpi Nur. Tak sabar nak tunggu malam tau, hehe.."

"Syiannye dia rindu kita. Ha, apa kata kalau rindu Nur, Pa'an kena baca buku! =)"

"ermmm, ok la ok la..nanti kalau Pa'an baca buku tu maksudnya Pa'an rindu Nur la kan?..Hehe, nak baca buku selalu la"

"Baiknya Pa'an, ni yang sayang lebih ni"

            ******************************************************************
         Nur teringat akan usaha-usahanya untuk mengubah diri Pa'an. Setelah beberapa bulan, Nur hanya mendapati dirinya pula yang mengalami perubahan. Nur selalu tidur lewat sehingga jam 2 pagi kerana asyik berbual dengan Pa'an. Nur selalu top-up untuk mesej dan call Pa'an. Nur terbayang-bayang dan teringat-ingat akan diri Pa'an. Paling teruk, Nur sudah berani berjumpa dengan Pa'an.

 "Pa'an kat mana?. Nur ada kat gerai celcom ni. Jangan pergi sini, family Nur ada kat sini semua"

"Pa'an baru sampai ni, kat gerai jual-jual asam, Nur pergi la sini"

"Ok, Nur dengan adik ni. Jap lagi Nur pergi sana"

2 minit kemudian.

"Hai Nur, beli ape je kat sini?"

"tak beli apa pun, saje tengok-tengok"

"oooooo ok"

"hehe"

"heeee =)"

"emmmmmmmm.....Pa'an, nape pakai seluar pendek?. nampak lutut la"

"kan lebih paras lutut ni"

"tapi naik motor nanti nampak la lutut. Lain kali jangan pakai seluar pendek lagi tau. Aurat tau lutut tu"

"emm ye la"

"K la Pa'an, Nur nak pergi jalan-jalan lagi. Lagipun takut mama dengan abah nampak nanti. Bye2"

"ermm, ok. bye"

            aaaaaarrrrggh~!. Nur membaling bantal ke pintu apabila teringat akan dirinya yang dulu. 'Benci! Kenapalah aku ni mudah sangat menggadaikan prinsip. takde pendirian langsung!', getusnya di dalam hati. "Ya Allah, kau ampunilah dosa-dosaku Ya Allah. Sesungguhnya aku ini hambaMu yang menzalimi dirinya sendiri. Kau lembutkanlah hatiku dan Kau tunjukilah aku jalan yang lurus Ya Allah", doanya dengan linangan air mata. Moga air mata itu nanti bakal menjadi saksi bahawa Nur takut dengan dosa-dosa silamnya dan dia berasa meyesal. Moga air mata itu juga nanti yang mampu menyelamatkannya dari panas seksaan api neraka. Teringat akan kematian dan api neraka, linangan air mata Nur semakin deras membasahi pipinya.

         Sebelum melayar bahtera mimpi, Nur teruskan muhasabah dan koreksi diri. Nur sedar kini bahawa matlamat tidak sekali-kali mampu menghalalkan cara. Benar, matlamatnya murni iaitu mahu mengubah Pa'an ke arah kebaikan namun, bukan dengan cara berpacaran dan mesej yang bukan keperluan, kerana cara ini adalah lorong-lorong zina!. Nur malu! Nur malu dengan tindakannya sendiri. Sudahlah tidak dapat mengubah orang, dirinya pula yang berubah. 'Ya Allah, tidak terhitung banyaknya dosaku, moga Kau ampuni dosa-dosaku Ya Allah'. Malam itu, tidurnya ditemani linangan air mata. Sebelum memejamkan mata, Nur berazam untuk menghiasi paginya dengan solat taubat.

        Jam 4 pagi. ~~Marilah beramal, beramal kerana Allah~~ telefin bimbit Nur menjerit minta diangkat. Nur mengecilkan matanya dan melihat nama pemanggil. "Pa'an?".. "Apa dia nak malam-malam ni?"..


*Bersambung, InsyaAllah*

Saturday, August 4, 2012

Kisah Nur dan Pa'an Part 1 : Lepaskanlah Aku

         
           Nur kelihatan bergolek-golek di atas katil. Terlihat garis-garis kerisauan di dahinya. Bebola matanya bergerak-gerak ke kiri dan ke kanan. Tangannya diramas-ramas. Berpeluh-peluh jari-jemarinya. Tapak kaki yang kesejukan dinyorokkan di bawah bantal. Mindanya berkecamuk memikirkan soal itu, seakan-akan sebongkah batu yang maha berat menghempap bahunya, sukar untuk dialihkan, bertambah sukar untuk diusung ke sana ke mari. Sekejap dia berbaring, sekejap dia menonggeng, sekejap di bawah katil, sekejap kepala di bawah bantal, dan sekejap dikusutkan rambutnya dengan tangan. AAAaaaaah! Persetankan perasaan ini!. "Ya Allah, kau bantulah hambaMu ini ya Allah, aku ingin kembali kepadaMu, sungguh aku rindu padaMu, aku rindu perasaan itu, aku rindu getaran itu, aku rindu hati yang tenang, aku rindu untuk menjadi solehah ya Allah", monolog Nur menerbitkan titisan-titisan jernih. Hatinya basah. Bantal yang dipeluknya turut lembap dek aliran cecair hangat itu. Tangisan Nur diiringi beribu sesalan, beribu harapan, dan beribu rasa yang sukar tuk dimengerti. "Aah aku tak peduli, aku harus lakukan, biar apa pun yang akan terjadi, aku rela demi sebuah cinta yang lebih hakiki!", monolognya lagi sambil mengepal penumbuknya.

              Gelap. Sempit. Nur di dalam almari. Keseorangan menghadapi saat-saat genting.

Nur : Assalamualaikum. Hai pa'an. Pa'an tengah buat apa tu?

Pa'an : Walaikumussalam. tak buat pape, tengah baring atas katil.

Nur : oooo ye ke? dah makan?

Pa'an : dah tadi ngan family. Nur dah makan?

Nur : Alhamdulillah, kenyang dah. Errrrrrrrrrr Pa'an, ade bende yang Nur nak cakap dengan Pa'an.

Pa'an : Emm cakap je lar.

Nur : Pa'an...... Pa'an tau kan perjalanan kita jauh lagi, lepas ni Nur pergi belajar tempat lain, Pa'an pun
         belajar tempat lain.

Pa'an : Emm memanglah..habis tu knapa?

Nur : Pa'an....emmmmmmmmm.... kita..... kita kawan je ea?

Pa'an : Kenapa pulak?. Nur tipu Pa'an kan? Nur cakap Nur sayang Pa'an, itu semua tipu je!. Kalau sayang Nur takkan mintak clash!!.

Nur : Pa'an, Nur memang sayang Pa'an. Nur tak tipu Pa'an. Nur memang sayang Pa'an. Tapi perjalanan kita jauh lagi.

Pa'an : Aaaah! Tau la ko tu pandai, aku ni bodoh! tak layak nak kawan ngan ko!. Ko memang penipu. Semua yang ko cakap ngan aku ko tipu. Lain kali tak payah la nak terima aku awal-awal dulu kalau tak sayang. HUH! Sayang konon. Menyesal aku kenal ko!. Menyesal sangat aku jumpa ko!.

Dada Nur terasa sakit. Nada suaranya bergetar. Nada suaranya juga turut diperlahankan takut-takut didengar oleh ibu-bapanya. Dikuatkan juga semangatnya untuk terus menyatakan pendirian.

Nur : Apa ni Pa'an? Nur tak pernah pun fikir pasal pandai ke tak pandai, bodoh ke tak bodoh. Pa'an...................tolonglah faham....Nur bukan mintak clash untuk Nur boleh couple dengan orang lain...tidak sama sekali..Nur cuma nak jadi orang yang lebih baik...Pa'an tahu kan couple ni banyak dosanya...

Pa'an : Tak payah la cakap pasal dosa ke apa ke!. cakap je la nak mintak clash, x payah nak pusing-pusing lar!

Nur : Pa'an....bila kita couple...kita selalu on call malam-malam, selalu mesej yang bukan keperluan, selalu terbayang-bayang, teringat-ingat...tu semua dosa Pa'an...berdosa sangat..

Pa'an : Tapi kita tak jumpa pun...kita tak dating pun...kita tak pegang tangan pun Nur..Apa masalahnya sebenarnya ni???

Nur : Pa'an..apa yang kita buat ni dah cukup berdosa Pa'an..Hati kita jadi kotor...Nur dah tak larat nak tanggung..tolonglah Nur, Pa'an..tolonglah...Pa'an pernah dengar tentang janji Allah kan yang lelaki yang baik untuk wanita yang baik, dan wanita yang baik untuk lelaki yang baik?..Itu janji Allah Pa'an, janji Allah....takkan Pa'an tak yakin dengan janji Allah?...Pa'an, lepaskanlah Nur..kalau ade jodoh antara kita, adalah...kalau takde, itu maksudnya Nur bukan yang terbaik untuk Pa'an.

Pa'an : Nur..............Nur dah cukup baik bagi Pa'an..Pa'an sayang sangat dekat Nur..Janganlah buat Pa'an macam ni Nur..Ya Allah,,rasa macam nak nangis sekarang ni.

"Jangan mengalah Nur, jangan mengalah, teruskan, teruskan kata-katamu, tegakkan pendirianmu", Nur bermonolog lagi. Nur kuatkan semangat walau hakikatnya hatinya sudah mula goyah. Benih kasih pada Pa'an masih ada dalam hatinya tetapi,kasih dan cinta untuk Allah sudah mekar. Akan Nur hapuskn benih itu dan terus membaja cinta kepadaNya.

Nur : Pa'an..tak ke mana kita bercinta ni, bukannya kita nak kahwin dalam masa terdekat ni, jauh lagi perjalanan kita..bercinta bertahun-tahun pun bukannya menjanjikan pernikahan..buang masa je..

Pa'an : Tengok, Nur cakap buang masa. Nampak sangat Nur memang tak sayang Pa'an..

Nur : Allaaaaah~..macam mana nak bagi Pa'an faham ni..Apa-apapun, kita kawan je ea sekarang ni?..

Pa'an : Dulu, sebelum Nur terima Pa'an, Nur pernah letakkan janji yang kalau Pa'an nak lepaskan Nur, Pa'an kena lepaskan dengan cara baik..Tak sangka pulak sekarang Nur yang mintak clash..Takpelah Nur, kalau itu yang Nur nak, Pa'an tak boleh paksa pun..Tapi ingat Nur, Pa'an akan sentiasa ingat Nur dan tunggu Nur, bila-bila masa je Nur boleh kembali pada Pa'an..Ingat ni, Pa'an sentiasa sayangkan Nur...Pa'an sayangkan Nur sangat-sangat..Allah, rasa nak menitik air mata ni..

*Bersambung, insyaAllah*