Wednesday, September 28, 2011

Labuuuuhnye kak tudung tu

Bismillahirrohmanirrahim...
Assalamualaikum....

Ini adalah hakikat senario perbualan di kelas-kelas,celah-celah pohon,disebalik pintu,dibelakang tembok,di atas tangga,dalam lif, mahupun di atas pokok kelapa.

 "Alaa,,orang yang tudung labuh pun bukannye baik sangat"
 "Ada budak tudung labuh tu,duduk dua orang dekat-dekat kat perpustakaan,ingatkan tengah buat apa..rupanya tengah mer**a sesama sendiri"
"Perempuan tu harap je tudung labuh tapi mulut bau longkang!"
"Kita yang tudung biasa ni pun lagi baik dari perempuan tudung labuh tu"
"Tudung labuh-labuh tu mesti sebab nak tutup perut yang tengah memboyot!"
"Perempuan tudung macam telekung tu pun couple jugak..same je mcm aku.."



                         Perempuan tudung labuh itu, perempuan tudung labuh ini..macam-macam khabar yang sampai ke pendengaran saya..saya tidak menolak mentah-mentah mahupun menerima bulat-bulat namun, apa yang ingin saya tekankan adalah siapakah kita untuk menghukum orang lain? Mengapakah kita tidak melihat kelemahan diri kita sendiri sebelum menilai dan menghukum orang lain? mengkritik yang membina tidak mengapa tetapi menghukum dan mengeji itu bukan nilai dalam Islam. Ditambah lagi bahan secukup rasa,,memfitnah! walhal fitnah itu lebih teruk dari membunuh! Wahai sahabat-sahabat,,wanita bertudung labuh itu juga seorang insan biasa yang kesilapan dan syaitonirrojim tidak pernah lalai untuk menggoda mereka..Dan ketahuilah bahawa mereka sedang diuji,,dan ujian itu datangnya dari Allah,,kerana Allah sayang mereka...Jadi, tiada salahnya jika kita menegur mereka..Bukankah setiap dari kita ini pemimpin dan kita bertanggungjawab atas pimpinan kita..dan bukankah lebih bertamadun apabila kita gantikan sifat mengkritik kepada nasihat secara berhikmah?...(Peringatan untuk diri sendiri juga)...Janganlah kita menuding jari menyalahkan sehelai kain buruk yang dipanggil tudung labuh kerana kita semua adalah sama,,hamba Allah! Hakikatnya,,bumi mana yang tidak ditimpa hujan?? Berhentilah menabur fitnah dan mengadu domba...Fitnah itu ibarat memakan daging saudara sendiri. Tak jijik ke?. Nauzubillah..

p/s: Kami bertudung labuh bukan kerana tahap iman yang tinggi, bukan kerana nak tunjuk alim, dan bukan sebab nak orang puji kami wanita solehah, tapi kami merupakan wanita yang BERANI. Kami berani bertudung labuh walau berderet kelemahan. Kami bukan maksum. Tapi kami cuba perbaiki diri dan amalan kami. Maaf andai saya terkasar bahasa dan tersentuh mana2 hati.


Bukan Maksum,
madusemalu
                        


                           

                    
 

No comments:

Post a Comment