Sunday, May 29, 2011

Bila Leukimia Menjengukku (Bahagian 1)

"Hanis, bangunlah...anis,bangun bangun", kejut Hamizah...

"Ish, ko ni kalau tak tidur dalam bilik kuliah memang tak sah, ke laut aje kerja ko ni, dapat banyak tangkap ikan tak?" Bebelan dan tegurannya semakin panjang...

"eemm?? emmm~" Gumamku sambil menggosok-gosok mata...

"Ya Allah dia ni, penat je aku kejut dia, dia boleh tidur balik" Hamizah tidak puas hati...

       Entah mengapa sejak kebelakangan ini, aku berasa mudah penat dan mengantuk. Mungkin lambakan tugasan-tugasan yang harus disiapkan dalam masa yang singkat. Eeer, masa yang diberi sangat panjang, aku yang gemar membuat kerja last second, bukan last minute lagi. Mama selalu marah aku, "Ko ni kalau nak b***k baru nak gali lubang". Aku hanya tersenyum dan menjawab, "Mama, orang sekarang dah b***k kat jamban la mama". Ha itu la aku, orang tua bagi nasihat ada je jawapan yang nak dipulangkan. Namun, rakan-rakan lain juga lambat tidur tetapi mengapa tahap kepenatan aku kronik sangat ni??..Heeemmm, kurang vitamin kot aku ni...

"Eh Hanis, baru pukul 10.00, ko dah nak tidur dah? Tak cukup-cukup ke tidur dalam bilik kuliah tadi?" Hamizah juga merupakan rakan sebilikku, pelik dengan tahap ketiduranku...

"Haa? emmm, ngantuklah..Aku tidur dulu ea. Selamat malam. Assalamualaikum. I love you". Bisikku dengan mata yang layu.

"Walaikumussalam..Ish, ke laut je dia ni. Ok, selamat malam. Love you too ", ada nada tidak puas hati bercampur pelik.

       *********************************************************************

 "Ya Allah, penatnya aku hari ni. Mungkin sebab sekarang tengah banyak tugasan agaknya. Hampir setiap malam ada perjumpaan, ada sahaja yang nak dibincangkan. Tak mengapa Hanis, Hanis kan muslimah yang kuat! Bagaimana nak berjuang andai kalah dengan semangat dan kepenatan. Jangan manja sangatlah Hanis. Yes, Hanis boleh!" Aku menyuntik kata-kata positif dalam fikiranku. Ah, sering sahaja aku berperang dengan perasaan sendiri namun, untuk mengangkat bendera putih kepada bisikan-bisikan negatif, tidak sekali-kali. Kerap kali juga, aku seperti mahu mem'pengsan'kan diri kerana mahu melupakan masalah. Lawakkan? Mana mungkin hal itu terjadi. Aku masih punya kekuatan dalaman yang aku perolehi semasa menemui kekasihku tikaku bersujud.

"Hanis, kenapa hidung berdarah tu?Pertanyaan Khairunnisa membuatkanku tersentak.

"Eh, iyalah hidung aku berdarah. Kenapa ye? Sebab panas kot", aku mengelap hidung yang berdarah dengan tisu yang dihulur Aisyah.

"Terima-kasih", ujarku dengan senyuman namun di hati ini aku berteka-teki.

"Hanis rasa panas ke? Kan tengah musim hujan sekarang ni. Lagipun, baru sahaja lepas teduh hujan ni. Betul ke Hanis sihat ni?", Aisyah tagihkan kepastian.

"Ko fikir 'blue' ea Hanis, tu yang hidung berdarah tu. Haaa, ko fikir ape Hanis", Duga Khairunnisa.

"Nisa ni ade-ade aje. Takkanlah Hanis nak fikir benda-benda macam tu. Lagi-lagi, pada waktu sekarang. Ha, mini project bio kita macam mana? Esok lec nak kan? Kita 30% pun x siap lagi ni", ada riak kerisauan terpamer di wajah Hafsah. Oooh Hafsah, seorang wanita yang lembut dan mempunyai tarikan yang positif padanya.

"Emm, malam ni korang datanglah bilik aku ngan Mizah. Lepas Isya' ea, kita bincang-bincang apa yang patut, lepas itu kita bahagikan tugas masing-masing. Ala, jangan risaulah. Paling teruk pun, tak tidur malam je. hehehe betul tak?", Gurauku sambil terus mengesat darah yang mengalir keluar dari hidung.

"Ye Betul! Orait. InsyaAllah", sahut mereka hampir serentak.

"...............", Hamizah terus sepi tanpa mengeluarkan walau sepatah kata-kata, hanya bibir yang tulus mengukir senyuman. Hamizah memang begini, jika dirasanya mahu berkata-kata, dia akan  berkata-kata, jika tidak, kami perlu faham bahawa dia 'perlukan' silent mode. Jujur. Ya, aku suka.
 
         *********************************************************************

 *Allaaaaaaah huakbar Allaaaaaah huakbar~~~

"Alhamdulillah siap juga mini project. Wei korang, bangun bangun. Jom kita solat pastu mandi pastu jom pegi kampus", suara ceria wanita-wanita Ribena Khairunnisa memecahkan suasana hening subuh.

"Ya Allah, subuh dah ke?," Aisyah mengerling jam telefon bimbitnya. "Alhamdulillah, dapat jugak tidur walaupun 15 minit".

"Alhamdulillah, dapat jugak tidur sekejap. Tapi, sedih jugak sebab orang lain tak tidur buat Qiammullail. Saya tak tidur sebab wat assignment yang tak siap", Hafsah melontarkan nada kecewa.

"Maaf ea Hafsah. Semua ni salah Hanis. Hanis memang bukan seorang ketua yang baik. Sory ea", aku kesal.

"Eh, takdelah Hanis, kita kan satu kumpulan. Takde salah sape-sape sekarang ni", Hafsah tersenyum memujukku.

"Dah dah, jom balik bilik masing-masing, siap-siap nak pergi kampus", Khairunnisa mengingatkan. Nisa memang seorang yang antara paling awal sampai ke bilik kuliah. Tabik spring!

           ********************************************************************
"Eh Hanis, Hanis~!! Ya Allah Hanis, bangunlah..Wei korang, kita nak buat macam mana ni?" Khairunnisa hilang arah.

"Sabar nisa. Kejap kejap. Emmm, kita papah dia naik surau bangunan E-Learning. Kalau nak pergi klinik kesihatan UPSI jauh ni. Jom kita angkat dia", Aisyah mengutarakan pendapatnya yang berbau arahan. Jika dinilai Aisyah pada pandangan kasar, dia seorang yang agak tegas namun hati wanita seperti kerak nasi. Begitu juga Aisyah, dalam hati tertanam pelbagai jenis bunga.

"...............................................................", sementara sahabat-sahabatku risau akan keadaanku, aku hanya mampu tidur dengan lena sekali. Tidurlah wahai Hanis. Selepas ini pelbagai rintangan berduri yang harus kau tempuhi.

***Bersambung....

(Duduk di lepan laptop, idea datang tanpa diminta, jari-jemari terus menari tanpa merancang plot cerita dengan baik. Naaah, inilah hasilnya. Sekadar mahu membunuh masa, mungkin terselit pengajaran walau sedikit cuma).

Wasalam.

Mengingati kematian;
madusemalu

No comments:

Post a Comment