Friday, April 29, 2011

YeeYeeyh Saya nak Buat Maksiat =)

Bismillah...

       Assalamualaikum dan Salam Pendidik Muttaqin....=) Yeyeh da nak abes exam untuk sem 2 sesi 2010/2011, Alhamdulillah..InsyaAllah hari Ahad, 1/5/2011 saya akan bertolak(naek bas,bukan tolak bas) ke Muar setelah lebih kurang 3 bulan x balik Muar..lama tuuuu...(tolong angguk sekarang)...he3 Yang bestmyer, saya naaaaak sangat buat maksiat sekarang ni...nak jugak~ nak jugak~ Biarlah kita nak buat MAKSIAT...kubur kita kan lain2 , awak sibuk nape?? sebab kubo kita lain2 la,saya nak tolong awak jgn buat maksiat..=D


Fakhrul, sini aku ajo ko cara nak buat maksiat ea..Peergh, bez giler..Tapi Fakhrul,sebelum buat maksiat kita kena ada syarat (syarat la plak)..-__-"

5 Peraturan Nak Buat Maksiat
        
Perhatian!! Adik-adik yang comel, meh sini akak ajo syarat-syarat nak buat maksiat..Pasni,adik-adik sume dipersilakan buat maksiat..Betul ni,akak tak tipu..Meh sini meh~


  1. "Jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan makan rezeki-Nya"
             "Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah?" "Ya!" Tegas Ibrahim bin Adham. "Kalau kamu sudah memahaminya, masih mahukah memakan rezeki-Nya?, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?" "Apakah syarat keduanya?", soal lelaki tersebut. Lantas Aba Ishak(Ibrahim bin Adham) menjawab:

      2.  "Kalau kamu bermaksiat jangan tinggal di bumi-Nya"

          Syarat ini membuatkan lelaki itu terkejut separuh mati (nyawa-nyawa lelaki ikan). Ibrahim kembali berkata kepadanya, "Wahai hamba Allah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya?". "Ya! Anda benar" 100 markah untuk anda kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab:

     3."Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya"

          Lelaki itu terkejut beruk sangat dan berkata, "Wahai Ibrahim, apakah nasihat ini? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?" "Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?" kata Ibrahim. Lelaki itu mengangguk-angguk dan meminta syarat yang keempat. Ibrahim meneruskan.

       4. "Kalau malaikat maut datanghendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya, "Ketepikan           kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh".

                Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan tersedar lalu berkata, "Wahia Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?" "Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini itu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?" "Baiklah, apa syarat yang kelima?". Ibrahim menjawab:

         5. "Kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka pada hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya".

               Jawapan Ibrahim membuatkan lelaki itu insaf. Dia berkata, " Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak akan membiarkan aku menolak kehendaknya". Lelaki itu tidak tahan lagi mendengar kata-kata Ibrahim. Air matanya jatuh bercucuran. "Mulai saat ini, aku ingin bertaubat kepada Allah" katanya sambil teresak-esak.
Betul kata kamu itu wahai Ibrahim. Mulai saat ini aku bertaubat dengan sebenar-benar taubat. Alhamdulillah ya Allah..
(Akak kat belakang tu pun tersenyum penuh syukur )saje je nak masuk dlm gamba



            eemmm....errrr....alaaaaa...ish....aduuuuh.....em ye la ye la, okaay saya tak nak buat maksiat lagi. Katakan tidak pada maksiat. Saya tau agak sukar untuk meninggalkan segala maksiat, tapi kita kan punya akal untuk berfikir. Mengapa perlu merendahkan darjat diri dengan melakukan maksiat yang terang-terang kita dah tahu hukumnya berdosa?. Bukankah kita ini hamba-Nya, dicipta untuk beribadah kepada-Nya, bukan untuk bermaksiat. Renung kembali apa tujuan kita hidup dan ke mana arah tuju kita selepas kematian. Pilihan di tangan kita. Syurga atau Neraka? Tepuk dada, tanya iman. Tahniah diucapkan kepada sesiapa yang mampu menghalang dirinya dari melakukan maksiat. Tinggalkan maksiat, barulah terasa nikmatnya Iman. Lazatnya maksiat tatkala pahitnya Iman. Selamilah kemanisan beribadat dan meninggalkan segala maksiat. Anda mampu mengubahnya! Ingatlah orang yang tersayang!...

Assalamualaikum...=)

Berusaha meninggalkan maksiat,
madusemalu

    

No comments:

Post a Comment