Saturday, January 15, 2011

Syukur Alhamdulillah

Bismillah....

Assalamualaikum dan salam pagi....(selamat pagi cikgu~~)

            Alhamdulillah hari ni 16/1 dan aq masih mampu bernafas..sungguh banyak nikmat yg Allah berikan...cuma kte shj yg sukeee sgt kenangkan apa yg kte tdk miliki...bersyukur dgn apa yg ada...baru hidup terasa bahagia...=)

           Semalamkan,,,lpas balik dari perjumpaan silat cekak,,,g la pusing2 cuci mata kat gerai-gerai yg dibuka di bawah kolej kediamanku(KHAR)...cuci mata je,,PTPTN x msuk lg....time pusing2 2 tertariklah hatiku nk g kat booth HPA Marketing...kat booth ni diorang bleh "scan" kesihatan hanya dgn melihat tapak tangan..without any hesitation,,i pun g la check kan...Wanita yg mengecheckku i2 pun berkata....

          "Adik ada banyak angin ni,,usus besar dan usus kecil dah dipenuhi dgn angin"
          "Adik ade banyak toksin dalam badan ni"
          "Adik ada masalah buang air x lawas kan?"
          "Adik ade resdung,,nampak sgt kat sini adik ade resdung"
          "Adik de masalah sakit tulang kan?"
          "Hormon adik pun x stabil ni,,x elok ni"
          "Rahim adik ade kembang sikit,,kena jaga ni lagi2 adik x kahwin lg"

            Duuush!!! hahaha kena sebijik kat muka....eh?? enam bijik kot...x sempat nk elak...bab banyak angin 2 mmg btol la kan..kdg2 kepala terasa pening2 lalat...tengah solat kepala rasa berpusing-pusing...baru je bukak buku fizik,,da terasa pening..hehehe bukan sebab fizik,,tapi kepala mmg pening...tapi kan,,aq x pasti la pening2 lalat (syian lalat) ni sebab angin atau pengaliran darah yg x betul...sebelum ni penah gak check,,tekanan darah sangat rendah kata akak 2...tekanan darah rendah??? x ckup tdo kot~  satu hari 2 nk g derma darah,,tekanan darah ok je,,melepasi sedikit dari paras tekanan darah rendah...abes derma 2,,bajet kuat dan sehat la kan...x nk baring lama2 atas katil...baru berapa minit,,aq pn bangun dan berjalan..sempat minum air suam yg disediakan beberapa teguk sebelum.......jeng3...sebelum pandanganku gelap....

          "Nurse nurse!! bdk ni nk pengsan" berkejaranlah 2 org nurse ke arahku dan memapahku tuk baring atas katil semula....time 2 aq sedo r jgk cuma gelap la pndgn mata...huhu malu aw...da r ramai org kat situ..lagi2 kaum adam pun ada...maaalu~  ha3 nurse 2 siap perli lg...2 r sape suruh baring kejap je...x dengar nasihat nurse...ha3 padan muka aq....pas2 kan,,time nk balik2,,2 3 kali jgak la rase nk muntah serentak dengan nk pitam...seram sejuk je badan...mmg time 2 rase nk baring atas tar je...tp ne bleh...kawan2 da risau je,,huhu nk kena tunggu bas lg kan...nikmat tau dapat rasa camtu~~
 
             Eh haha aq da mula melalut...tapi betullah kata2 wanita di booth HPA itu..tp aq bkn sakit tulang..cuma sering sakit belakang kerana kata ahli fisioterapi yg merawatku kata otot2 aq da keras,,bila otot2 yg keras 2 bergesel ngn tulang belakang 2 yg rasa sakit,,,sebab 2 aq pn sng sgt rase kebas kaki @ semut2...hahaha pastu degil plak x nak g fisio...jaoh la spital,,,klo kat umah sng cket nk g spital,,ble kat tempat org ni rase cm malas je....hanis hanis,,,maaaalaaas aje yg disebutnya....-__-"

              Wanita itu ada gak cakap bab hormon x stabil...cepat marah,,stres,,and etc...stres 2 biasalah di kalangan pelajar..cepat marah?? emmm x kot....pas2 sahabat yg aq cintai mencelah..."Tapi klo perangai cam budak-budak sebab hormon la jgk kan?"...."Ha'a la,,sebab hormon jgk,,hormon die x stabil 2 yg prangai cm budak2".....GAAAAA~~~*__*"      hahaha saje je an nk knekan aq....sejak 2 minggu di sini,,hampir setiap hari aq kne 'buli' ngn shbt2ku ni....aq insan yg lemah...huhu redho je...Tapi an,,kebanyakan dari kita mmg ada masalah kesihatan..jadi,,sahabat2 semua jagalah kesihatan ye...=)
 
               Masa usrah mlm td,, kami mentadabbur ayat al-Quran surah al-Rahman...dalam surah ini,,ayat "Maka nikmat tuhanMu yg manakah yg kamu dustakan?" telah diulang sebanyak 31 kali daripada 78 ayat..Ayat ini memberi gambaran tentang betapa banyaknya nikmat Allah yg kita kecapi..paling penting ialah nikmat iman dan nikmat islam...dalam surah ini juga ada dinyatakan tentang hari kiamat,,nikmat syurga dan neraka...Maafkan aku,,aku tidak berani untuk mengulas dengan lebih lanjut..jika sahabat2 mempunyai ilmu,,marilah berkongsi...bantulah aku wahai sahabat....^_^ 

                Kesimpulannya,,aku mahu menjaga nikmat kesihatan yg Allah berikan kepadaku...=)) InsyAllah...


Salam Ceria,
Madusemalu

No comments:

Post a Comment