Thursday, January 6, 2011

Ibrah on 20th Birthday

Assalamualaikum nnnnnn morning!!!!!

                                             

        waaah~~ brsemangatnyer diriku ini....muahaha...hari ni aq merajinkn diri tuk menaip....he3 terok kn,,,sejak 1st post ari 2 tros x wat post lagi...huhu,,,aq bz lar....waaaah~ alasan yg klise....ok,,nk alasan laen ke??? ni nk gtau ni,,cuti sem ari 2,,family sblah mak dtg umah tuk 'brkmpung' skjp..dlm sminggu mcm 2...jadi,,niat tuk mengupdate trpakse di'inhibit'kn...then,,,jeng3!!!! tanggal 2.1.2011 adalah hari ulang tahun kelahiranku yg ke 20...aq da tua!!! mmmm,,trlintas di fikiran apa sumbangan aq slama 20 tahun aq brnafas d bumi Allah ini..Apa ibadat yg aq da lakukan...Berapa banyak dosa yg aq da buat...n mcm2 lg lar....-__-"

         Hey! nk tau x...on my burfday aq trpakse blik ke tanjung malim smula coz on 3/1 kuliah da mule....soo,,tiket kol 10.45am...apehal tiket pun nk cite ek??? ni r yg aq nk cite ni....dengar je lar....
ok,,sambung blik...Alkisahnyer,,aq mmg suke wat keje last second,,bkan last minute lg....so,,on dat morning aq still melipat2 baju lg tuk dibawa pulg....dlm kol 10 stgah baru brtolak nk g bustand....

        "Pip,,bas da sampai mane?" dgn pnuh ketenangan aq brtanye shbatku..."Bas x sampai muo lg ni"....
yeeehaa~ oleh sebab itu,,aq pn melencong ke petronas tuk mmbeli snacks tuk santapan di atas bas sekaligus menyahkan keloyaan tekak a.k.a MABUK,,,smpat shopping lg 2~ pergh!! cannot go....

           Di bustand muo,,dlam 10.55am....

    "Pip,,bas da kat mane?" aq brtanye sambil mengontrol keayuan...
    "Anis!! bas da lepas da" sahabatku brkata dgn nada vibreto....
    "Ha?? da lpas ke? da kat mane ni?" nadaku sidkit meninggi tp still ayu lg...
    "Da lpas bustand muo tp x lpas jambatan lg ni,,,anis kejar lar" shbatku mmberikan cdgn...
    "ok2 anis kejar,,pip ckp kat driver 2 suh tggu anis kjap bley x?"? off phone...

              Yeaargh~~ Bermulalah adegan kejar-mengejar and kol-mengekol tuk mengupdate prkembangan kdudukan bas...Alamak,,pnjg la plak ek cte ni...okkkay,,,aq cpatkan.....dipendekkan cite,,,trdpat kesalahfahaman tntg tol yg bas 2 tuju...so,,my family n i pn salah jalan la!! cmne nk keja bas...waaargh~~ sungguh panik ye suasana di situ...da lar plan mama n abah rosak! kasihan mereka...anis mintak maaf byak2 mama, abah, n adik2....T_T  1stly,,zarif x dpt nk wat pndftaran form2 kat skola maahad..2ndly,,izzat mama n abah x sempat nk brshopping last minute tuk lengkapkan keperluan brsekolah esok hari...and last but not least,,,parentsku trpakse hantar aq balik perak!!!

           Syabas anis!! syabas!!! u have done a nice job!!! huhu......rase brsalah yg sgt amat terlalu menebal dlm diri,,,x mampu nk diluahkn...segala rasa bersalah n kemaafan yg harus aq luahkn tersekat di kerongkong...hanya air muka yg mcm ayam berak kapur mampu meluahkn betapa menebalnye rasa bersalahku ini...bibir kering,,tekak kering,,tapi hati basah,,,dek kerana tangisan rase brslah...."maaf mama ngn abah", hati kecilku bermonolog lagi,,,lagi,,,,dan lagi........

             monologku berterusan sepanjang perjalanan....sungguh aq x menyangka ini yg akan terjadi...

          "Ya Allah,, ampunkanlah dosaku Ya Allah...Mama, abah,,org mintak maaf sebab susahkan mama ngn abah...org tau semua ni salah org walaupun mama kate ade hikmahnye semua ni berlaku...kesian mama ngn abah trpakse hantar org smpai perak dlm keadaan yg x brsedia..."

          "Mama, abah, org janji nk ubah tabiat buruk ni...Mulai saat ini,,org nk awal pd stiap masa...org nk menepati masa....org x nak dah lek lek john je...bia kte yg tunggu org,,jgn org yg tggu kte...."

          Inilah antara monologku yg mampu aq tatapkn...yg selebihnya biarlah ia mnjadi rahsia hati...hanya Dia n aq yg tahu....Kesimpulannya,,pada tanggal umurku yg ke20,,aq berazam tuk lebih menghargai masa n menepati masa.....Ya,masa itu ibarat pedang,jika kamu tidak memotongnya,ia akan memotong kamu!...

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada di dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal salih dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menasihati supaya menepati kesabaran"                            (Surah Al-'Asr 103: Ayat 1-3)

          Alhamdulillah,,segala puji-pujian padamu ya Allah kerana memberi pengajaran pada hambamu ini...Kau bantulah aku ya Allah,,bantulah aku dalam mengubah diriku ini. Engkaulah Maha Besar,,tempat aku bersandar,,tempat aku mengadu,,tempat aku memohon harapan....Aku hanyalah seorg hambaMu yg hina yg tidak mampu melakukan apa-apa melainkan dengan kehendakMu ya Allah....Kau bimbinglah hatiku ini ya Allah...Amin ya Rabbal Alamin...
             

                                      "dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai......."


Salam Istiqamah;
madusemalu


             

2 comments:

  1. sayang...TAHNIAH!!!!nk th knp???hntr ON KENAPA ke no 23223...ha3..blawak jew...
    bila dayah baca cite anis ni...dayah mmg blh bayang...ad awan2 taw..kih3...bgs la klau anis dh sedar..jgn org tggu kita biar kita tggu org...(pndai nasihat org tp diri sndiri..he~~~)..smua 2 ada hikmah...dunia hny seketika...sedar xsedar mmg ms 24 jam 2 hanya sekejap..so,hargailah ms syg,,masa xtggu kita..;-)
    NICE story dear!!

    ReplyDelete
  2. thanks dayah~ terokkan anis ni...
    tringat klo kat KMM dlu...5 mnit b4 kol 8 baru kua bilik...muahaha kejam2...
    i2 sume kisah silam...nak bukak buku baru...(buku kulit dpan gamba hello kitty)...
    thanks sygku dayah yg kiut miut coz igtkn anis...i really appreciate that...=)

    ReplyDelete