Monday, January 31, 2011

Aku Dilamar Ketika Aku Masih Bertatih

Bismillah...


Assalamualaikum dan salam nikmat penuh kesyukuran....


            Aku Dilamar Ketika Aku Masih Lagi Bertatih...Saat aku dilamar, jantungku berdegup penuh kencang...Rasa terharu memenuhi segenap ruang hati..Alhamdulillah ya Allah,,Kau memberi peluang yang begitu besar ini pada diriku yang hina...Sesungguhnya Kau Maha Mendengar...Sememangnya peluang yang datang kepadaku melalui perantaraan kakak yg baru kukenali dan juga sahabat2 amat membuatku terharu...Ya, aku berniat untuk berdakwah keranaMu Ya Allah..Tetapi,,kata-kata niatku itu ku lafazkan di dalam hati,,sungguh Allah Maha Besar,,Dia tahu apa yang terdetik di hati hambaNya,,dan kini Dia makbulkan doaku itu...Lantas,,titik-titik jernih segera membasahi pipiku...Alhamdulillah,,Alhamdulillah,,Alhamdulillah...Dia Maha Mendengar...


              Ketika lamaran diterima...untuk menjadi naqibah...aku muhasabah diriku..Terlalu banyak cacat celanya akhlakku,,terlalu compang-campingnya ibadahku,,Sekuat akar tunjangkah imanku???...Aku sendiri menganggap diriku ibarat anak kecil,,,ibarat anak kecil yang masih baru belajar,,tidak mahir di laluan ini,,masih lagi bertatih,,belum mampu berlari,,dan kadang-kadang aku jatuh tersungkur,,lemah tidak berdaya...Habuk-habuk yang melekat di pakaianku tidak mampu aku bersihkan lantaran tanganku berdarah...Jika begini keadaanku,,bagaimana harus aku papah insan lain ?? Bukan aku tidak mahu membantu,,cuma aku sendiri perlukan bantuan orang lain untuk bangkit meneruskan ayunan langkah...Aku perlukan insan lain untuk membimbing setiap langkahku agar ianya tidak tempang dan tetap teguh di jalan yang lurus..


             Muhasabah lagi.....Ya,,aku memang mahu membimbing insan lain ke arah kebaikan..tetapi,,aku bimbang,,aku tersangat bimbang jika aku ini ibarat seekor ibu ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus...Ya Allah,,tidak sanggup rasanya jika aku tersilap percaturan dalam membimbing insan lain...Ditelan mati  mak diluah mati bapak..tetapi aku harus memberikan kata putus kepada kakak yang melamarku itu...Sungguh aku berada di persimpangan...Kemaafan aku pohon kepada kak kimah yang melamarku...Ya,aku tolak lamarannya...Maafkan aku..Bukannnya aku tidak mahu,cuma aku belum bersedia...


              Suatu hari,,di dalam "taman permainan" baruku,,aku bertemu lagi dengan kak Kimah dalam 1 majlis ilmu..Kak Kimah belum putus asa..Dia mengatakan bahawa mereka kekurangan naqibah..Aku mengatakan bahawa aku tidak layak dan ramai lagi insan lain yang lebih sesuai untuk menyandang dan menggalas amanah itu. Kak Kimah mengatakan aku layak dan mahu aku belajar mengubah diri sendiri dan pada msa yang sama mengubah orang lain..OOh,,aku tidak punya kekuatan...Lantas,aku mencadangkan beberapa nama..Aah,,lega rasanya..Mengapa perlu berasa lega???...


              Beberapa hari berlalu..tidak kusangka Kak Kimah masih tidak berputus asa. Insan yang kucadangkan namanya juga menolak lamaran yang diterima...Pujuk punya pujuk,,psikologi demi psikologi...ditambah dengan sedikit perangkap...Nah,,pelanduk sudah masuk perangkap! Entah bagaimana,,bijak sungguh Kak Kimah memasang 'perangkap'..Lantas,,aku pun terjerat..Namun,,jerat ini tidak sakit sama sekali...Jerat ini seakan-akan melahirkan aku yang baru..Jerat ini seperti pembakar semangat juga pendorong yang jitu yang mendidik aku untuk menjadi lebih baik dan lebih yakin...Yakinkah aku???....


               Wahai jerat..Entah mengapa,,aku mula menyintaimu,,aku sering terfikir akan dirimu..aku menjadi pelik kerana aku menyenangi kehadiranmu..Wahai jerat yang aku cintai,aku tidak mahu meninggalkanmu.Kau penjaralah hatiku ini..Aku pasrah...Ya Allah,,aku serahkan hatiku ini padaMu ya Allah..Sungguh,,aku gembira menjadi banduan di dalam jerat baruku ini..Aku tidak mahu meninggalkannya....Sungguh.....


               Jika aku bahagia menjadi banduan di situ,aku juga mahu sahabat lain merasai kebahagiaan itu. Aku harus memujuk mereka supaya kami berjalan seiringan dan senada. Bahagiakah mereka dan relakah mereka menjadi banduan di dalam penjara ini? Aku harus bijak dan kreatif merancang dan melaksanakan aktiviti agar hati mereka tertarik untuk menjadi penghuni tetap penjara ini...Yang pasti,,penjara ini bukan penjara biasa..Penjara ini mampu menjinakkan hawa nafsu, mampu melembutkan dan menenangkan hati, mampu memperbaiki akhlak, mampu membahagiakan siapa sahaja yang masuk ke dalamnya..Asalkan,,niat itu ikhlas kerana Allah...Dan aku,,aku bukan polis yang punya kekuatan untuk menangkap seterusnya menghumbam pesalah2 ke dalam penjara.Aku hanyalah salah satu banduan yang hanya mampu mengajak dan memujuk insan lain untuk sama merasai kebahagiaan di dalam penjara ini...Awak! Sudikah awak bersama-sama saya di dalam penjara ini???....


"Semoga aku terus Istiqamah dalam mengubah diri sendiri. Aku bukan ibu ketam. Aku mahu menjadi mutarabbi yang dididik dan mendidik. Semoga niatku lurus kerana Allah. Bantulah aku sahabat, aku sangat sangat perlukan kalian. Bantulah aku Ya Allah, bimbinglah aqidahku, ibadahku dan akhlakku. Aku mahu hatiku terus dipenjara dalam cintaMu "
Muhasabah Lagi,
madusemalu

            

Saturday, January 15, 2011

Syukur Alhamdulillah

Bismillah....

Assalamualaikum dan salam pagi....(selamat pagi cikgu~~)

            Alhamdulillah hari ni 16/1 dan aq masih mampu bernafas..sungguh banyak nikmat yg Allah berikan...cuma kte shj yg sukeee sgt kenangkan apa yg kte tdk miliki...bersyukur dgn apa yg ada...baru hidup terasa bahagia...=)

           Semalamkan,,,lpas balik dari perjumpaan silat cekak,,,g la pusing2 cuci mata kat gerai-gerai yg dibuka di bawah kolej kediamanku(KHAR)...cuci mata je,,PTPTN x msuk lg....time pusing2 2 tertariklah hatiku nk g kat booth HPA Marketing...kat booth ni diorang bleh "scan" kesihatan hanya dgn melihat tapak tangan..without any hesitation,,i pun g la check kan...Wanita yg mengecheckku i2 pun berkata....

          "Adik ada banyak angin ni,,usus besar dan usus kecil dah dipenuhi dgn angin"
          "Adik ade banyak toksin dalam badan ni"
          "Adik ada masalah buang air x lawas kan?"
          "Adik ade resdung,,nampak sgt kat sini adik ade resdung"
          "Adik de masalah sakit tulang kan?"
          "Hormon adik pun x stabil ni,,x elok ni"
          "Rahim adik ade kembang sikit,,kena jaga ni lagi2 adik x kahwin lg"

            Duuush!!! hahaha kena sebijik kat muka....eh?? enam bijik kot...x sempat nk elak...bab banyak angin 2 mmg btol la kan..kdg2 kepala terasa pening2 lalat...tengah solat kepala rasa berpusing-pusing...baru je bukak buku fizik,,da terasa pening..hehehe bukan sebab fizik,,tapi kepala mmg pening...tapi kan,,aq x pasti la pening2 lalat (syian lalat) ni sebab angin atau pengaliran darah yg x betul...sebelum ni penah gak check,,tekanan darah sangat rendah kata akak 2...tekanan darah rendah??? x ckup tdo kot~  satu hari 2 nk g derma darah,,tekanan darah ok je,,melepasi sedikit dari paras tekanan darah rendah...abes derma 2,,bajet kuat dan sehat la kan...x nk baring lama2 atas katil...baru berapa minit,,aq pn bangun dan berjalan..sempat minum air suam yg disediakan beberapa teguk sebelum.......jeng3...sebelum pandanganku gelap....

          "Nurse nurse!! bdk ni nk pengsan" berkejaranlah 2 org nurse ke arahku dan memapahku tuk baring atas katil semula....time 2 aq sedo r jgk cuma gelap la pndgn mata...huhu malu aw...da r ramai org kat situ..lagi2 kaum adam pun ada...maaalu~  ha3 nurse 2 siap perli lg...2 r sape suruh baring kejap je...x dengar nasihat nurse...ha3 padan muka aq....pas2 kan,,time nk balik2,,2 3 kali jgak la rase nk muntah serentak dengan nk pitam...seram sejuk je badan...mmg time 2 rase nk baring atas tar je...tp ne bleh...kawan2 da risau je,,huhu nk kena tunggu bas lg kan...nikmat tau dapat rasa camtu~~
 
             Eh haha aq da mula melalut...tapi betullah kata2 wanita di booth HPA itu..tp aq bkn sakit tulang..cuma sering sakit belakang kerana kata ahli fisioterapi yg merawatku kata otot2 aq da keras,,bila otot2 yg keras 2 bergesel ngn tulang belakang 2 yg rasa sakit,,,sebab 2 aq pn sng sgt rase kebas kaki @ semut2...hahaha pastu degil plak x nak g fisio...jaoh la spital,,,klo kat umah sng cket nk g spital,,ble kat tempat org ni rase cm malas je....hanis hanis,,,maaaalaaas aje yg disebutnya....-__-"

              Wanita itu ada gak cakap bab hormon x stabil...cepat marah,,stres,,and etc...stres 2 biasalah di kalangan pelajar..cepat marah?? emmm x kot....pas2 sahabat yg aq cintai mencelah..."Tapi klo perangai cam budak-budak sebab hormon la jgk kan?"...."Ha'a la,,sebab hormon jgk,,hormon die x stabil 2 yg prangai cm budak2".....GAAAAA~~~*__*"      hahaha saje je an nk knekan aq....sejak 2 minggu di sini,,hampir setiap hari aq kne 'buli' ngn shbt2ku ni....aq insan yg lemah...huhu redho je...Tapi an,,kebanyakan dari kita mmg ada masalah kesihatan..jadi,,sahabat2 semua jagalah kesihatan ye...=)
 
               Masa usrah mlm td,, kami mentadabbur ayat al-Quran surah al-Rahman...dalam surah ini,,ayat "Maka nikmat tuhanMu yg manakah yg kamu dustakan?" telah diulang sebanyak 31 kali daripada 78 ayat..Ayat ini memberi gambaran tentang betapa banyaknya nikmat Allah yg kita kecapi..paling penting ialah nikmat iman dan nikmat islam...dalam surah ini juga ada dinyatakan tentang hari kiamat,,nikmat syurga dan neraka...Maafkan aku,,aku tidak berani untuk mengulas dengan lebih lanjut..jika sahabat2 mempunyai ilmu,,marilah berkongsi...bantulah aku wahai sahabat....^_^ 

                Kesimpulannya,,aku mahu menjaga nikmat kesihatan yg Allah berikan kepadaku...=)) InsyAllah...


Salam Ceria,
Madusemalu

Wednesday, January 12, 2011

Bahasa Arab dan Dakwah

Assalamualaikum dan salam pendidik... 


Bismillah....

            Post kali ni kan,,,aq dpt ilham time x concentrate blaja pembangunan sahsiah...ngeh3,,,mmg kurang brsahsiah la aq ni ek...lalala~~ klas pmbgunan sahsiah ni kat E-Learning d mana blik kuliah ni ade PC kat stiap mejanye..n meja 2 plak cam ade pghadang...so,,lec susah nk nmpk kami..lg2 driku yg ala-ala bonsai ni kan...=) majoriti bdak2 ni mmg melencong r gune tenet...kasihan lec...tp lec pn suke melencong gak~~~ adoyai -_-"

             Time lec tgah melencong-lencong 2kan,,tgn aq pun gatai r bkak blog sane,,bkak blog sini...he3 blog walking....then,,aq pn trbukak r satu blog ni kan...sila klik sini.... 
ayat2 pasal entri 'bahasa arab dan dakwah' dlm blog 2 mnusuk kalbuku...cewaaah...tp betul tau...rase cm de kne mgena plak an...


          Alkisahnya,,sejak dari dulu lg aq tringin nk blaja bahasa syurga ni...tringin sgt...jadi,,ble da kat upsi ni...Alhamdulillah ade pluang tuk blaja bahasa arab....TAAAPIII~~~ eh?? ade tapi plak ek...nafsu dan sifat malas mnjadi alasan,,tp ade satu keinginan kat dlm hati ni yg harus aq turuti...jam kredit sudah cukup 18..klo nk tmbah jam kredit kne jmpe dekan...tp aq nk ambik bahasa arab sbgai audit aje jdik x perlu jmpe dekan...Alhamdulillah...audit ni mksudnyer jam kredit x msuk pointer r...selepas timbang dan menimbang lalu tertimbang,,,aq pun memutuskan tuk ambik bahasa arab...Alhamdulillah lg skali...


                Yeaayh!! aq harus melawan sifat malas dan takut(takut bz la kononnya)..malas tiada dlm kamus hidupku...da delete...he3 ye ye je aq ni ek?? pe motif aq nk gtau org pasal aq add bahasa arab kn??? motif? riyak ke aq?? nauzudbillahminzalik.... sebenarnye an,,time bace Kalamullah,,sungguh aq x tahu maksudnyer...sedangkan al-Quran i2 aq da bce sjak dari zaman knak2 ribena lg...walaupun sudah khatam bberapa kali(Alhamdulillah) tp aq x tahu ape kndungan,,iktibar,,cerita,,panduan yg ade dlm al-Quran i2(Innalillah)...terdetik rase ruginye aq x faham bahasa arab...rugi sgt2...-_-"

               Lalu,,bertitik tolak dari i2,,aq berazam tuk blaja dan mendalami bahasa arab jika ada peluang dan ruang...InsyaAllah...aq jga tringin utk ke bumi Mesir,Palestin,Mekah,Madinah,dan juga tempat2 lain....huhu,,tempat2 kat malaysia pun x abes g lg...ngeh3....bia r,,nk g oversea gak...InsyaAllah....klo de rzeki wat umrah kan...ha time 2 de la gak ilmu tuk bertutur dlm bahasa arab..sekurg2nye bleh la memahami bahasa mereka...bahasa umat Islam sebenarnya...Tringin nk tgk kehidupan rakyat palestin yg setiap hari bermandikan darah..nk tgk dgn mata kepala sendiri...sudah tentulah,,aq tringin berjuang di jalan Allah...mahu membantu mereka...tp dari segi ape??? ...........................................................-__-"

           " Kejahilan dan kelemahan umat Islam mendalami bahasa Arab akan hanya mewujudkan sebuah masyarakat yang tidak kreatif, kurang dinamik dan pak turut yang hanya menuturkan sesuatu yang tidak difahaminya ibarat burung kakak tua yang bijak berbicara. Maka di sini kesimpulan yang dapat saya peroleh, mempelajari bahasa Arab sehingga mampu menguasai mungkin menjadi satu pilihan bagi orang lain, tapi tidak bagi seorang daie. Seolah-olah sudah satu kewajipan bagi daie itu sendiri. Cari alternatif dari setiap sudut, kerana Allah pasti akan membantu setiap hambaNya yang bersungguh!"

                Huhu,,,sungguh aq terkesan dengan kata2 ini... Moga-moga aq terus istiqamah dlm mempelajari dan mendalami bahasa Arab...aq tdak mahu seperti melepaskan batuk di tangga n hangat2 tahi ayam...genggam bara api biarlah sampai jadi arang..alang-alang menyeluk pekasam biarlah sampai ke pangkal lengan...di mana ada kemahuan di situ ade jalan...yeeaaayhh~!! aq harus kuat...berusaha!!! gambate!!


      sahabat,,doakan ye...=)

Salam Penuh Harapan;
madusemalu

Saturday, January 8, 2011

Ujian Lebih Berat++

Bismillah...

Assalamualaikum dan salam bitara....=)

           He3 mlm ni kan,,rase2nye nk smbng balik r pasal cite tiket,,nk smbg jgak...ngeee~
hari ni hari sabtu jadi,,pg tadi ade klas silat cekak!! huhu smgt mmg membara nk blaja silat cekak..tp 1st day an,,x blaja buah-buah silat lg,,juz briefing n lantik ajk trtinggi...
     
           Sebelum abg (cewah) tenaga pengajar sampai,,lewat 1 jam kot...kami pun berborak..lumrah seorg guru,,mmg peramah setiap masa...heee =D....aq pn berbual ngn seorg sahabat ni,,nme die Ima,,tua staon dri aq...asal muo gak..dulu skola maahad muo...pertemuan kami sgt unik! kat spital muo time wat medical check up...1st time nmpk beliau,,aq da jatuh hati ngn perwatakan beliau....InsyaAllah solehah orgnye...aq mencintai beliau kerana Allah....hik3 =).....

            Cerita punye cerita,,sampai la bab tiket....nk tau x??? klo nk tau dengar la ni....klo x nk aq x pakse...he3....kes Imah lg kronik dari kes aq...sgt kasihan time dgar crite shbatku ini...dlam 1 malam yg hening,,Imah telah trtinggal bas,,cermin mata pecah,,handphone hilang,,n kena tipu tiket bas...segala puji-pujian bagi Allah...Subhanallah~  Ni cerita time nk balik raye tauu~~
 
            Cerita bermula apabila Imah nak solat dulu sebelum bas sampai...Imah dah tunggu bas lebih kurang 1 jam tau...tp kerana rasa x enak klo naek bas sblum solat sedangkan ade masa tuk brsolat sblm naek bas,,jadi imah pn pergilah solat seorg diri...bag yg mgndgi phone n duet n etc dipertanggungjawabkan kpd shbtnye yg laen....solat punye solat,,,,sekembalinya Imah ke tempat kejadian....waaaaaa~~~!! bas da tinggal Imah....camne ni??? jaoh tau nk blik muo dari slangor...Ya Allah camne ni?? Ummi Imah x tahu jalan nk ke bustand 2,,mgkin tdak biase jln jaoh...Imah trase sgt terkilan krna sbnarnye ade musolla yg dkat shje dri tmpt mnunggu bas,,,Imah x tahu n pergi solat di musolla yg agak jaaaoooh...
 
           Dengan empangan yg pecah,,air mata berlinangan,,Imah menelefon ummi dan sempat mgatakan die tertinggal bas dan tros mematikan panggilan coz terlalu sebak...Imah asyik terfikir trpkse beraya di perhentian bas,,,waaaa~~ dah lah Imah byk beli present tuk family die....kasihan amat kan~~ huhu klo aq lah kat tmpat kjadian,,,air mata lah jawabnye,,,air mata & wanita x dpt dipisahkan....setelah esak tangisnye reda sdikit,,Imah pun ke kaunter tuk tanye de tiket lg x?? Alhamdulillah tiket de lg n die harus membayar harga tiket spt harga biase walhal Imah x perlu bayar blik sbb waktu pd tiket lama 2 bleh dianjak...mknenyer,,Imah x perlu beli tiket baru sebenarnyer...

           Eh mane cermin mata Imah ni?? Ya Allah..cermin mata hilang...cari punyer cari...Aduh~~ luluh hati bila terlihat cermin mata yg disayangi serta kanta yg baru diganti mggunakan duit sndiri PECAH!! ye,,aq sgt memahami ketidakselesaan apabila org rabun mcm kami tdk memakai crmin mata...aduhai,,sudah jatuh ditimpa tangga pula....haa,,bila mase phone Imah hilang?? Phone Imah hilang mase da nk smpai bustand muo coz Imah smpt text ummi die mgatakan die da nk sampai...Mungkin phone 2 tercicir di dlm bas krn keadaan yg gelap..,walau apapun Alhamdulillah Imah sampai di muo dgn slamt...dan dpatlah Imah beraya di umah~~ yyiiiippii~~!!!

           Dalam satu malam sahaja..pelbagai kejadian bleh berlaku kan?? mmg malang tdak berbau,,tp kte seharusnyer menyediakan payung sblum hujan,,janganlah sudah terhantuk baru terngadah....sesal dahulu pendapatan,,sesal kemudian tidak berguna....eh??? haha aq sudah menyimpang sedikit...pe salahnyer~~~ igt Karam Singh Walia je ke bleh berperibahasa.....xp

            Iktibar dari cerita shbat aq ni,,sentiasalah berbaik sangka dgn Allah...Sungguh,,Allah Maha Mengetahui....pengalaman yg sgt2 berharga ape,,,bkn sng nk ade pglman cmni....selain itu,,bersabar dlm setiap dugaan n musibah yg menimpa,,Allah x akan uji kita klo kite x mampu...lgpun bile Allah uji kite maksudnye,,Allah saaaaayg sgt kat kite.....errmmm,,,kite mmg makhluknye yg lemah,,,sntiasa mgharapkan pertolongn dariNya....Allahuakbar!

            Hancur luluh hati punah,
            Mengenangkan nasib yg menimpa;
            Kuakui aku insan yang lemah,
            Hanya kepadaMu aku meminta...

         Wasalam....


Salam sayang;
madusemalu






          

Thursday, January 6, 2011

Ibrah on 20th Birthday

Assalamualaikum nnnnnn morning!!!!!

                                             

        waaah~~ brsemangatnyer diriku ini....muahaha...hari ni aq merajinkn diri tuk menaip....he3 terok kn,,,sejak 1st post ari 2 tros x wat post lagi...huhu,,,aq bz lar....waaaah~ alasan yg klise....ok,,nk alasan laen ke??? ni nk gtau ni,,cuti sem ari 2,,family sblah mak dtg umah tuk 'brkmpung' skjp..dlm sminggu mcm 2...jadi,,niat tuk mengupdate trpakse di'inhibit'kn...then,,,jeng3!!!! tanggal 2.1.2011 adalah hari ulang tahun kelahiranku yg ke 20...aq da tua!!! mmmm,,trlintas di fikiran apa sumbangan aq slama 20 tahun aq brnafas d bumi Allah ini..Apa ibadat yg aq da lakukan...Berapa banyak dosa yg aq da buat...n mcm2 lg lar....-__-"

         Hey! nk tau x...on my burfday aq trpakse blik ke tanjung malim smula coz on 3/1 kuliah da mule....soo,,tiket kol 10.45am...apehal tiket pun nk cite ek??? ni r yg aq nk cite ni....dengar je lar....
ok,,sambung blik...Alkisahnyer,,aq mmg suke wat keje last second,,bkan last minute lg....so,,on dat morning aq still melipat2 baju lg tuk dibawa pulg....dlm kol 10 stgah baru brtolak nk g bustand....

        "Pip,,bas da sampai mane?" dgn pnuh ketenangan aq brtanye shbatku..."Bas x sampai muo lg ni"....
yeeehaa~ oleh sebab itu,,aq pn melencong ke petronas tuk mmbeli snacks tuk santapan di atas bas sekaligus menyahkan keloyaan tekak a.k.a MABUK,,,smpat shopping lg 2~ pergh!! cannot go....

           Di bustand muo,,dlam 10.55am....

    "Pip,,bas da kat mane?" aq brtanye sambil mengontrol keayuan...
    "Anis!! bas da lepas da" sahabatku brkata dgn nada vibreto....
    "Ha?? da lpas ke? da kat mane ni?" nadaku sidkit meninggi tp still ayu lg...
    "Da lpas bustand muo tp x lpas jambatan lg ni,,,anis kejar lar" shbatku mmberikan cdgn...
    "ok2 anis kejar,,pip ckp kat driver 2 suh tggu anis kjap bley x?"? off phone...

              Yeaargh~~ Bermulalah adegan kejar-mengejar and kol-mengekol tuk mengupdate prkembangan kdudukan bas...Alamak,,pnjg la plak ek cte ni...okkkay,,,aq cpatkan.....dipendekkan cite,,,trdpat kesalahfahaman tntg tol yg bas 2 tuju...so,,my family n i pn salah jalan la!! cmne nk keja bas...waaargh~~ sungguh panik ye suasana di situ...da lar plan mama n abah rosak! kasihan mereka...anis mintak maaf byak2 mama, abah, n adik2....T_T  1stly,,zarif x dpt nk wat pndftaran form2 kat skola maahad..2ndly,,izzat mama n abah x sempat nk brshopping last minute tuk lengkapkan keperluan brsekolah esok hari...and last but not least,,,parentsku trpakse hantar aq balik perak!!!

           Syabas anis!! syabas!!! u have done a nice job!!! huhu......rase brsalah yg sgt amat terlalu menebal dlm diri,,,x mampu nk diluahkn...segala rasa bersalah n kemaafan yg harus aq luahkn tersekat di kerongkong...hanya air muka yg mcm ayam berak kapur mampu meluahkn betapa menebalnye rasa bersalahku ini...bibir kering,,tekak kering,,tapi hati basah,,,dek kerana tangisan rase brslah...."maaf mama ngn abah", hati kecilku bermonolog lagi,,,lagi,,,,dan lagi........

             monologku berterusan sepanjang perjalanan....sungguh aq x menyangka ini yg akan terjadi...

          "Ya Allah,, ampunkanlah dosaku Ya Allah...Mama, abah,,org mintak maaf sebab susahkan mama ngn abah...org tau semua ni salah org walaupun mama kate ade hikmahnye semua ni berlaku...kesian mama ngn abah trpakse hantar org smpai perak dlm keadaan yg x brsedia..."

          "Mama, abah, org janji nk ubah tabiat buruk ni...Mulai saat ini,,org nk awal pd stiap masa...org nk menepati masa....org x nak dah lek lek john je...bia kte yg tunggu org,,jgn org yg tggu kte...."

          Inilah antara monologku yg mampu aq tatapkn...yg selebihnya biarlah ia mnjadi rahsia hati...hanya Dia n aq yg tahu....Kesimpulannya,,pada tanggal umurku yg ke20,,aq berazam tuk lebih menghargai masa n menepati masa.....Ya,masa itu ibarat pedang,jika kamu tidak memotongnya,ia akan memotong kamu!...

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada di dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal salih dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menasihati supaya menepati kesabaran"                            (Surah Al-'Asr 103: Ayat 1-3)

          Alhamdulillah,,segala puji-pujian padamu ya Allah kerana memberi pengajaran pada hambamu ini...Kau bantulah aku ya Allah,,bantulah aku dalam mengubah diriku ini. Engkaulah Maha Besar,,tempat aku bersandar,,tempat aku mengadu,,tempat aku memohon harapan....Aku hanyalah seorg hambaMu yg hina yg tidak mampu melakukan apa-apa melainkan dengan kehendakMu ya Allah....Kau bimbinglah hatiku ini ya Allah...Amin ya Rabbal Alamin...
             

                                      "dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai......."


Salam Istiqamah;
madusemalu