Monday, November 16, 2015

Venus

Bukan mudah mengait perasaan dan pemikiran untuk diterjemahkan dalam perkataan, namun kadangkala, sesukar manapun ia, perlu juga dipaksa-paksa, agar jiwa lain tidak tertanya-tanya dan menderita. Jika perlu marah, marahlah, andai nada tinggi mampu menyelesaikan. Kerna diam itu kadangkala mampu membinasakan. Hamburkan segala kata-kata yang terpendam, agar kusut dapat dirungkaikan. Atau mungkin sahaja, kita boleh duduk dengan aman, menarik-narik lembut rambut dari gunungan gandum. Ketahuilah, berprasangka-sangka itu meletihkan. Aku lebih rela dimarahi dari dibiarkan sepi. Komunikasi. Itu penting sekali. Aku bukan qasyaf. Ampun dan maaf.


From Venus,
Madusemalu.
2.00am
17/11/2015


Wednesday, April 8, 2015

Rasa Dewasa

Bismillahirrahmanirrahim....



Rasa bahagia =)



23/02/2015
- Masuk rumah sewa di Taman Universiti, Batu Pahat..
- Malam pertama di rumah sewa baru...alone..dan aku rasa sangat takut..tapi aku suka berlagak kuat, sebab dengan berlagak kuat aku harap aku jadi kuat..Aku isya' di surau taman itu, tiada makmum muslimat kecuali aku. Hingga hari ini (8/4/2015) aku tak pernah pergi lagi ke surau tu sebab malu..Lepas solat, aku bawak motor tanpa hala tuju..Dada rasa sebak..Mahu sahaja aku tidur di tepi jalan raya..Aku tak nak balik rumah..Aku takut sorang-sorang...Aku call Shiuman niat mahu tumpang rumah dia tapi sebenarnya dia batalkan niat mahu masuk UTHM...Aku takut yang amat kau tahu?..Tiada kenalan, rasa keseorangan...Tapi aku balik juga...
- Aku buka semua suis lampu yang ada..dari depan sampai ke dapur...aku tidur dalam keadaan terang benderang..Dapat kau bayangkan betapa takutnya aku?..

24/02/2015
- Pendaftaran master UTHM..
- Aku bergelar pelajar Sarjana Pendidikan Teknikal (rekabentuk instruksional & teknologi)...Alhamdulillah..
- Besar pengorbanan mama & abah..
- Kita mula menanggung rasa itu..

01/04/2015
- Hari pertama GST
- Hari pertama aku bekerja di Lunatots. Kedai di Taman U...sekangkang kera dari rumah sewa..
- Bermula episod aku duduk secara konsisten di rumah sewa..

08/04/2015
- Aku sudah berani tutup 3 lampu...sebelum ni 5 lampu kalimantang terbuka sampai ke subuh...good job hanis!
- Abah whatsapp tanye "tengahari masak ape?"...aku reply, "x masak pun..x sempat..keje..beli nasi n lauk kat gerai je"....dan tak semena-mena air mata bergenang lalu luruh...dan luruh..dikesat tetap jua luruh...haha...untung sahaja bos tiada...kenapa menitis??...aku kira rasa dalam hati yang tak terluah diterjemahkan dengan luruhnya air mata itu...


Hidup ini menarik bukan?..Banyak likunya...Aku yakin rasa yang pelbagai ini akan buat aku tersenyum suatu hari nanti..Indah tuk dikenang..Begini rupanya menjadi dewasa...Sakit, pening, sakit-perut-guling2-tertonggeng, lapar, bosan, gembira, assignment, kenderaan, semua kena tanggung sendiri...Bayar bil sendiri...Aku akan nikmati rasa bersendirian ini..Dengan bersendiri banyak mengajar aku tuk letakkan pergantungan pada Allah...Juga mengajar aku tuk mengisi masa dengan lebih berfaedah...Sebab, kalau aku tak disibukkan dengan perkara kebenaran, aku akan disibukkan dengan perkara kebatilan...Rasa susah-yang-tak-seberapa ini membuatkan aku lebih 'bersih' mungkin...Bukankah air yang tidak bergerak akan rosak?...

Apa erti bahagia pada anda? Adakah anda bahagia?


Alhamdulillah, aku bahagia sekarang...Dan insyaAllah, aku akan lebih bahagia pada masa akan datang... =)

Doakan insan yang bernama Nur Hanis binti Samsudin..Dia seorang wanita solehah yang kuat... =) (rasa macam tak layak je nak taip macam tu)...

Do pray for me... =)


Madusemalu
10.11 pm
08042015
Bilik 24jam
Perpustakaan Tunku Tun Aminah
UTHM



Tuesday, August 19, 2014

Dear diary

buat sesuatu kerana faham, matlamat dan gigit prinsip kenapa nak buat benda tu...sebab jika apa-apa pun yang akan berlaku, tersadung terduduk tergolek terjunam, kau mampu bangun! Experience is the best teacher.. berusaha hanis, kau mampu! #madusemalu #19/8/2014 #usaha tuk jadi usahawan #feeling down #Terharu #MamaAbah #siDia #PMSmungkin

Saturday, July 12, 2014

Assignment Seumur Hidup

Bismillahirrahmanirrahim....Allahumma solli ala muhammad wa'ala ali saidina muhammad...

XX : Awak,, saya ada assignment tuk awak....
XY : Assignment??? errr.....bile nak hantar??
XX : Ermm...tak payah hantar la...best tak?
XY : Best best...tapi assignment apa?





Untuk saya, untuk awak, dan untuk yang namanya Muslim...Ni assignment untuk kita...^__^

Buat RPH dan RPT tuk anak-anak kita...

Sebelum ni kita sibuk merancang elok-elok, mahu beri yang terbaik tuk anak-anak murid, lalu RPH diperuntukkan masa yang banyak...tapi kita lupa nak rancang RPH tuk anak-anak kita...Medan jihad wanita,,pusat jihad wanita,,bermula di rumah....Gelanggang yang kecil tapi peranan yang amat besar...Allahu...

--> Bila kita beri pada Islam..Bukan bermakna kita yang banyak beri tapi sebenarnya kita yang banyak menerima...

Ustazah Wahibah dalam linangannya berkongsi yang dia sangat-sangat tidak sangka dia sudah mempunyai 3 orang anak yang hafiz al-Quran..bukan senang mahu menghafaz..tapi inilah rezeki yang Allah beri bila kita tidak sombong nak memberi pada Islam...Mungkin sekarang tak nampak apa yang kita dapat...sudahlah bekerja tanpa gaji, kena guna duit sendiri untuk bergerak, kena keluarkan duit lagi tuk infaq...Tapi insyaAllah Allah akan balas dengan rezeki yang tidak disangka-sangka!..Allah kurniakan suami yang melayan baik isteri, Allah kurniakan anak-anak yang taat pada kita, Allah kurniakan kebahagiaan dalam kehidupan...

--> Memang Allah akan uji kita dengan ujian tuk lihat keIKHLASan kita dalam memberi....

Oleh itu, ujian-ujian inilah yang menjadikan kita tuk terus thabat dalam perjuangan, dan bukannya makin melemahkan..inilah ribat kita dalam bergelar abnaul haraki...

--> Kita dah memasuki fasa ke4 dan sedang menuju fasa yang ke5

FASA 1 :
Menurut Rasulullah, fasa pertama bagi umat ini adalah ketika Rasulullah masih hidup. Zaman ini sudah berlalu…

FASA 2 :
Kemudian, datang pula zaman pemerintahan yang mengikut cara kenabian. Pada zaman ini, kita dapat lihat bahawa umat diperintah oleh 4 Khulafa’ Ar-Rasyidin. Zaman ini JUGA sudah BERLALU…

FASA 3 :
Kemudian, datang pula zaman pemerintahan kerajaan yang ‘menggigit’. ‘Menggigit’ dalam hadith tersebut bermaksud, mereka hanya menyerahkan kekuasaan kepada keturunan mereka. Kita dapat lihat, pada zaman ini, kerajaan Umayyah, Abassiyah, dan Uthmaniyyah yang berkuasa dengan menggunakan sistem Monarki. Zaman ini JUGA telah BERLALU…

FASA 4 :
Kemudian, datang pula satu zaman, yang mana dunia diperintah oleh pemerintah yang sombong dan bermaharajalela. Dan fasa itu adalah zaman SEKARANG…Kemudian, setelah berlalunya fasa ke4,akan datang pula fasa ke5. 

FASA 5 :
Fasa ke5, dunia akan kembali diperintah mengikut cara nabi berasaskan syariat Islam. Setelah habis bercerita mengenai fasa ke5 tersebut, tiba-tiba Rasulullah diam. Dan DIAM tersebut bermaksud ‘SEJARAH MANUSIA SUDAH TAMAT’


Oleh itu, jadikan diri kita ni insan yang menyumbang tuk mencapai fasa ke 5...Didik diri kita dan didik generasi-generasi akan datang..Kita akan mati, tapi cucu-cucu kita lah yang akan meneruskan rantai perjuangan ni...bermula dengan sapa?? mestilah bermula dengan diri kita...

--> Apa beza yahudi dan bani Israel?

errr....panjang ceritanya..tambah pulak aku dengar dalam keadaan sombong tak mencatit apa-apa...yang aku ingat...bila Bani israel (keturunan yang bertemu Nabi Yaakub) ni taknak masuk palestin, mereka sesat selama 40tahun di luar Palestin...Kalau mengikut Genecology nya, 40 tahun ni 1 tempoh yang habis 1 generasi..maksudnya, generasi bani Israel ni dah habis dah time tu...generasi seterusnya kita sebut sekarang yahudi..yang mana yahudi dah takde keistimewaan-keistimewaan seperti bani Israel dahulu..dan dorang takde hak pun nak masuk Palestin apatah lagi nak merebut tanah Palestin...Wallahua'lam...aku tak kaji, aku hanya dengar dengan sombongnya, kalau silap sila tegur...kalau ada penambahan sila-silalah menambah...dan silalah kaji sendiri..hehehe :p


Jadikan diri kita punca Hidayah
Madusemalu
9.24am
13/7/2014
Wisma PASTI Malaysia
Gombak


*Terima-kasih Moksu....u've inspired me a lot...*

Thursday, July 10, 2014

1435H Ramadhan Kareem Allahu Akram

Setiap ramadhan ada kenangan yang tersendiri..
Ramadhan 1433H berpuasa bersama-sama keluarga INSPIRASI...
Ramadhan 1434H berpuasa bersama-sama warga SMK BUKIT MERCHU...
Ramadhan 1435H berpuasa sebagai musafir ^_^...

Permulaan ramadhan di rumah Sg. Sudah..
Ke rumah muo dengan izat...
kemudian ke Jerantut rumah Hafsah..
Ke Balok bertemu keluarga IMAN...
Ke Tanjung Malim 'menyusah'kan sahabat-sahabat..
Menyeludup dan merempat di rumah mereka..
Tak lupa ke Gombak untuk berKAFFAH...
dan insyaAllah akan dihabiskan sisa-sisa ramadhan..
Dengan berada dekat dengan mama dan abah...=)
Mohon hanis tak gaduh dengan mama selalu...
Sebab muka kami sama...
ok, takde kena mengena..

Moga dapat capai misi untuk ramadhan kali ni..
Jujur sebelum2 ni belum pernah ada lagi misi sebegini..
Misi-misi lain tu ade lar..
errr...maksudku, misi tuk khatam 30 juzuk al-Quran..
Allah~~ betapa teruknya aku..
Sebelum2 ni tak pernah terlintas nak khatamkan..
Kali ni, apabila berbual dgn seorg sahabat..
Baru otak dan hatiku ni terfikir nak buat jugak..
Thanks KERDIL...
Semoga Allah permudahkan DIRIMU tuk menghafaz...

Moga Allah permudahkan jua urusan sahabat-sahabat lain.. ^_^



Madusemalu
11/7/2014
9.48am
Bilik 24jam Library UPSI





Sunday, June 29, 2014

Ramadhan 1435H

Ramadhan 1435H...Tekad mahu jadikan ramadhan ini lebih baik dari sebelum2 ini..Mana tahu kan entah2 ramadhan ni yg terakhir...Allah...Tekad juga tuk duduk di muo ngan izzat..mama n abah duduk di sg sudah dgn adik2 lain...nasib kau la zat,makan je la ape yg aku masak...ermmm, ape nak buat sepanjang cuti ni? sementara sedang cari kerja,plan nak sambung jahit felt craft, buat quilling, kemas rumah bersih2, nak cat bilik, n paling penting  habiskan baca buku!...dah buat reading corner atau perpustakaan mini dan yg sewaktu dengannya...rasa bangga kejap sbb banyak buku..kejap je bangga tu, pastu rasa teruk sgt2 sebab banyak lg buku x habis bace *lap air mata*....                                                                                                                                    Nak cerite sikit boleh? ermmmm camni cite die,masa abang kahwin dulu, banyak sangat perkara yg menginsafkan aku...contohnya,sejauh mana kita dah capai individu muslim sebelum kita melangkah ke baitul muslim?..Pastu nak didik anak2 ikut acuan Islam sedangkan kita dahulu belum sesungguhnya mghayati n mengamalkan ajaran Islam... Sejauh mana pencapaian anak yg soleh/ah sebelum teruja mencapai pasangan yg soleh/ah? Memang benda ni boleh seiring tapi ketika kejadian bende ni la yg aku terfikir..dan x mustahil mak n ayah jugak trfikir benda yg sama..dan perasaan kehilangan tu sedikit sebanyak mesti ada kan?..huhu memandai je aku ni... ok, untuk walimah pulak, terlalu ramai orang yg  berkorban tuk raja sehari..orang kampung, mak ayah, saudara-mara, adik-beradik, dan keluarga sebelah pasangan.. Jadinya, mesti rasa terharu sangat2 dan terfikir macam mana la nak balas jasa dorang dan terfikir apa yang aku dah buat tuk dorang...                                                                                                                                                  Ok, ape sebenarnya yang aku bak cakap ni?...haha....entah lah nak, makcik pun kurang yakin....ermmmm, sebenarnya nak tekankan tuk baiki diri, islahkan diri tuk menjadi insan yang lebih baik..tuk jadi individu yg kita idam2kan selama ni... dan aku rasa Ramadhan adalah bulan paling tepat tuk buat anjakan paradigma ni...Tarbiyyah sebulan dalam bulan Ramadhan mampu membentuk kita 11 bulan akan datang...haaa, ilmiah tak ayat aku?...haha..ermmm macam tu lah ceritanya...Sekian, cakap saja tarak guna..buktikan wahai hanis!!                                                                                                                                                                                                                                                                                                   *Taip entri pakai phone*                                                                                                                     *madusemalu*                                                                                                                                            *29/6/2014*                                                                                                                                                  *sg sudah*                                                                                                                             

Monday, June 23, 2014

...











p/s: Sedapnya sup kambing ni...momen indah dikurung dan 'dipaksa' makan sedap-sedap...aaarrghh~ 


Madusemalu
8.40pm
Wisma PASTI Malaysia
Gombak
23/6/2014